Hanya 19 juta kenderaan yang ada cukai jalan – JPJ

Hanya 19 juta kenderaan yang ada cukai jalan – JPJ

Daripada sejumlah 28 juta kenderaan yang didaftarkan dengan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), hanya 19 juta kenderaan dan pemilik sahaja yang aktif memperbaharui cukai jalan dan insurans kenderaan mereka.

Perkara ini dibangkitkan oleh Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan/Operasi) JPJ, Datuk Wan Ahmad Uzir Wan Sulaiman semalam, seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

“Selebihnya, pemilik-pemilik kenderaan terbabit tidak berbuat demikian,” jelas beliau sambil menambah bahawa JPJ sejak Mac lalu telah memberikan kelonggaran kepada kelompok berkenaan yang mana cukai jalan bagi kenderaan mereka sudah luput dalam tempoh tiga tahun, boleh menghidupkannya semula melalui proses biasa.

Tawaran ini yang bermula sejak 27 Mac lalu akan berakhir pada 30 Jun nanti. Beliau menambah, pembaharuan cukai jalan berkenaan boleh dilakukan di mana-mana pejabat JPJ. Program ini juga mendapat sokongan daripada syarikat-syarikat insurans untuk memudahkan pengguna.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required