GST-Sifar : Harga kereta Toyota di M’sia lebih murah!

GST-Sifar : Harga kereta Toyota di M’sia lebih murah!

Selepas kerajaan mengumumkan pemansuhan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST) pada 16 Mei lalu, UMW Toyota Motor Sdn Bhd terus mengambil langkah drastik dengan memperkenalkan harga baharu bagi barisan model Toyota di negara ini.

Menurut Presidennya Ravindran K, ia adalah bagi memberi jaminan bahawa sebarang pelepasan dan faedah daripada struktur cukai baharu akan diteruskan sepenuhnya kepada para pelanggannya dan sebarang semakan harga akan dipertimbangkan demi kepentingan pelanggannya.

Dengan pemansuhan GST, kesemua model Toyota secara automatiknya menjadi lebih murah. Senarai harga di bawah menunjukkan harga atas jalan (OTR) baharu tanpa insurans, dan kami turut paparkan harga yang termasuk GST sebagai perbandingan.

Jika anda seorang yang sangat peka dan sanggup mengeluarkan kalkulator, pasti akan mendapati perbezaan harga tidak betul-betul 6%, tetapi tiada sebarang kenaikan harga jualan sedia ada. Bukan itu sahaja, perbezaannya bukan menjadi 6% secara langsung berdasarkan perbandingan harga OTR, dengan dan tanpa GST.

Ini adalah kerana GST 6% hanya diaplikasikan pada harga jualan kereta (jika ia adalah model CBU, ia turut melibatkan yuran pemeriksaan Puspakom), sebelum penetapan harga lain termasuk cukai jalan, yuran pendaftaran dan sebagainya.

GST-Sifar : Harga kereta Toyota di M’sia lebih murah!

Klik untuk besarkan

Semakan terhadap senarai harga berasaskan GST sedia ada mendedahkan bahawa tiada perubahan pad aharga jualan untuk semua model Toyota- seperti yang disenaraikan sebelum pengumuman 0% dilakukan, dan untuk angka terkahir harga baharu, yang disemak semula dengan memansuhkan kadar GST seperti persamaan dan menambah selebihnya untuk mendapatkan harga akhir bagi OTR (untuk pendaftaran peribadi individu).

Untuk lebih spesifik, ia lebih kurang begini; harga bagi Vios 1.5J transmisi manual, yang ditawarkan harga RM74,980 dengan GST, kini menjadi RM70,752, iaitu lebih murah sebanyak RM4,228. Bagi C-HR pula, buat masa ini harganya RM145,500, bakal menjadi RM137,700, atau RM8,200 lebih murah berbanding ada GST.

Selain itu, Alphard 3.5 Executive Lounge, yang diletakkan harga RM540,800, bakal menjadi RM510,343 bermula 1 Jun ini, menjadikannya RM30,457 lebih murah tanpa GST! Bunyi macam menarikkan, walau bagaimana pun, ini bukanlah harga kekal kerana SST yang bakal mengambil alih GST juga bakal mengubah semula harga kenderaan di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required