Selepas membuat penampilan globalnya yang pertama Mac lalu di New York International Auto Show (NYIAS) Mac lalu, Mazda CX-3 facelift 2018 akan mula dijual untuk pasaran Jepun bermula esok. Ini termasuk penawaran bagi enjin diesel baru.

Tiada lagi enjin 1.5 liter SkyActiv-D turbo empat-silinder ditawarkan. Ia diganti dengan enjin 1.8 liter diesel yang lebih cekap dan bersih. Dilengkapi dengan penyuntik yang berfungsi dengan lebih terperinci serta pengecas turbo variable-geometry, enjin ini boleh menghasilkan 116 PS pada 4,000 rpm dan 270 Nm dari 1,600 rpm hingga 2,500 rpm – pertambahan sebanyak 11 PS dan 20 Nm.

Transmisi pula ada pilihan kotak gear automatik enam-kelajuan atau manual, dengan sistem pacuan dua roda atau semua roda. Bergantung kepada sistem pacuan berkenaan, CX-3 diesel ini mampu memberikan penggunaan bahan api antara 19.2 dan 23.2 km bagi setiap liter menggunakan kitaran Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure (WLTP) yang baru.

Selain itu, pilihan enjin 2.0 liter SkyActiv-G yang sebelum ini tidak ditawarkan untuk pasaran Jepun kini diperkenalkan di sana. Unit ini hadir dengan kemaskini berbanding unit sama yang digunakan pada CX-5; termasuk piston rendah geseran serta penyuntik minyak yang lebih cekap, untuk memberikan maklum balas yang lebih cepat dan lebih penjimatan dalam kegunaan sebenar.

Enjin ini menjana 150 PS pada 6,000 rpm dan 195 Nm pada 2,800 rpm, dengan bacaan penggunaan minyak mengikut WLTP antara 15.2 dan 16.2 km bagi setiap liter. Transmisi manual hanya untuk versi pacuan dua roda, dan versi pacuan semua roda hanya dengan gear automatik.

Aspek casis turut diberi pembaharuan, dengan menggunakan teknologi dari model-model generasi akan datang Mazda. Antaranya, spring dan penyerap hentak yang baru serta palang anti-olengan, sementara stereng kuasa elektrik dan sistem G-Vectoring Control juga beri talaan baru untuk lebih lancar.

Mazda turut memberikan panel pintu, cermin belakang dan juga pelapik bumbung yang lebih tebal bersama penebat pintu yang lebih baik bagi memberikan kabin yang lebih senyap. Material pada papan pemuka dan panel pintu juga diberikan kemasan seperti baldu dari Mazda 6 untuk rasa yang lebih premium.

Dari segi penampilan rekaan luaran, tidak banyak perubahan dilakukan. Bagi aspek keselamatan pula, CX-3 baru ini menjadi model pertama yang dilengkapi dengan ciri Advanced Smart City Brake Support (SCBS) yang diperkemas, dengan pengesan pejalan kaki waktu malam. Ia juga turut menerima fungsi Start & Go baru bagi Mazda Radar Cruise Control (MRCC). Kamera 360 darjah dan cermin pandang belakang dengan ciri anti-silau automatik merupakan ciri standard.