Jualan kenderaan naik 50% bagi tempoh cuti cukai

Jualan kenderaan naik 50% bagi tempoh cuti cukai

Kini sudah dua minggu kita berada dalam bulan Jun 2018; dengan kadar GST 0% dan sekaligus kita sedang berada dalam tempoh cuti cukai sehinggalah SST diperkenalkan semula nanti. Antara kesan yang dapat dilihat tentulah harga kenderaan yang kini lebih murah berbanding sebelumnya.

Di sebabkan perkembangan ini juga, dijangka angka jualan kenderaan penumpang di Malaysia boleh meningkat sehingga 50% bagi tempoh tanpa cukai ini, begitu menurut laporan The Malaysia Reserve. Ini merupakan pemerhatian yang dilakukan terhadap kecenderungan pengguna terhadap pembelian kenderaan bagi tempoh dua minggu ini.

Naib Presiden Jualan dan Pemasaran Proton, Abdul Rashid Musa menyatakan tempahan kenderaan dan kunjungan pelanggan ke bilik pameran telah meningkat sehingga 50% bagi jenama itu. Yang menjadi tarikan tentulah kadar cukai baru yang ditambah pula dengan promosi sempena Hari Raya.

Jualan kenderaan naik 50% bagi tempoh cuti cukai

“Kami melihat peningkatan dalam kalangan pelanggan yang semakin ramai berkunjung ke bilik pameran dan membuat tempahan. Bagaimanapun, kesan GST 0% ini hanya boleh diketahui pada Julai nanti selepas musim Hari Raya berlalu,” ujar beliau. Ketika ini, menurut beliau, model Saga dan Persona mendahului senarai tempahan bagi Proton.

Mazda juga berkongsi pandangan yang sama. Pengarah Eksekutif Bermaz Auto, Datuk Francis Lee menyatakan tempahan bagi model-model kenderaan Mazda memperlihatkan peningkatan dari sehari ke sehari. “Kami akan menerima seberapa banyak tempahan yang boleh dan akan menilai situasinya sebaik sahaja SST kembali dilaksanakan nanti,” tambah beliau, sambil menyatakan model Mazda CX-5 antara yang diterima baik ketika ini.

Volkswagen juga sama; Pengarah Urusan Volkswagen Passenger Cars Malaysia, Erik Winter juga menjangkakan jualan syarikat itu akan melonjak sebanyak 50%. Beliau menegaskan jualan dan tempahan bagi kenderaan Volkswagen adalah sangat menggalakkan sejak 1 Jun lalu; model yang paling mendapat perhatian ialah Tiguan dan Passat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required