Kia Picanto – M’sia dapat KX, GT-Line dengan AEB?

Kia Picanto – M’sia dapat KX, GT-Line dengan AEB?

Tersebarnya brosur barisan Kia Picanto yang dinaiktaraf menerusi Kia Picanto Club Malaysia dengan menunjukkan kehadiran dua model baharu yang bakal menyertai varian 1.2 EX.

Ini termasuklah varian rendah KX serta yang paling bergaya, yang ditampilkan dengan beberapa elemen tambahan termasuk GT-Line yang pernah dipertontonkan di Malaysia pada tahun lalu. Walau bagaimana pun, bahagian mekanikalnya tiada perubahan dan masih mengekalkan enjin yang sama 1.2 liter Kappa II naturally-aspirated dengan kuasa 85 PS pada 6,000 rpm dan tork 122 Nm pada 4,000 rpm, dipadankan dengan transmisi automatik empat-kelajuan.

Kita bermula dengan KX, yang telah digugurkan beberapa elemen disebabkan harganya yang rendah. Varian EX juga bakal kehilangan lampu utama halogen projektor dengan lampu nyalaan siang yang digantikan dengan unit reflektor yang lebih ringkas. Ia juga bakal kehilangan lampu kabus hadapan, indikator pada cermin sisi atau pemegang pintu krom, dan aloi 14-inci yang akan ditukarkan dengan roda keluli bersama penutup plastik.

Lain-lain elemen yang akan dikeluarkan termasuklah kemasukan tanpa kunci, butang push-start, roda stereng balutan kulit (hanya polyurethane, tetapi masih dikekalkan kawalan pelbagai fungsi), kamera undur, fungsi auto bagi tingkap sebelah pemandu dan juga tingkap belakang larasan kuasa.

Bagi infotainmen, EX juga bakal kehilangan sistem skrin sesentuh tujuh-inci dengan sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Ia digantikan dengan radio dengan sambungan Bluetooth dan empat pembesar suara berbanding enam sebelum ini. Yang dikekalkan hanya enam beg udara dan kit keselamatan yang lain termasuk ABS, kawalan kestabilan dan bantuan mula mendaki.

Kia Picanto – M’sia dapat KX, GT-Line dengan AEB?

Brosur yang tersebar ini juga terpapar maklumat varian GT-Line, dengan memiliki ciri tambahan yang lebih sporty termasuk pada bampar hadapan dan belakang, skirt sisi dan roda aloi dwi-ton 16-inci yang lebih besar. Terdapat kemasan berwarna pada gril, corong udara hadapan, skirt sisi dan diffuser belakang, sementara di dalamnya roda stereng leper di bawah dan tempat duduk balutan kulit turut ditampilkan.

Ciri tambahan termasuk bumbung matahari, kluster instrumen Supervision, pendingin hawa auto, perehat tangan hadapan, cermin pandang belakang iluminasi dan sistem pemantauan tekanan tayar. Bukan itu sahaja, GT-Line juga akan ditampilkan dengan brek kecemasan sendiri, yang akan bersaing dengan Perodua Myvi 1.5 Advance yang sebelum ini hanya kereta di bawah RM100k yang memilikinya setakat ini. Ini merupakan model pertama Kia di Malaysia yang didatangkan dengan sistem berkenaan.

Setakat ini, tiada perincian harga didedahkan, namun memandangkan GT-Line ditawarkan dengan ciri yang lebih menarik terutamanya AEV, dijangkakan harganya mungkin mencapai RM60k. Bagi KX, harganya mungkin di bawah RM45k, dengan kehilangan beberapa ciri sedia ada.

GALERI: Kia Picanto GT-Line di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required