Pemantauan ketat bagi kesan pemandu guna lorong kecemasan Lebuhraya Utara-Selatan – Anthony Loke

Pemantauan ketat bagi kesan pemandu guna lorong kecemasan Lebuhraya Utara-Selatan – Anthony Loke

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook mengesahkan pemantauan lebih rapi termasuk melalui kamera litar tertutup (CCTV) akan dilaksanakan di Lebuhraya Utara-Selatan sepanjang musim perayaan ini bagi mengenal pasti pengguna lebuh raya yang melanggar peraturan terutama menyalahgunakan laluan kecemasan, laporan Bernama.

Katanya, sebanyak 150 buah CCTV pada jarak setiap 10 kilometer telah dipasang di sepanjang lebuh raya oleh PLUS Malaysia Berhad (PLUS) bagi tujuan itu.

“Pihak PLUS akan memantau semua CCTV melalui pusat kawalan dan sekiranya ada pemandu yang menyalahgunakan lorong kecemasan mereka akan ‘zoom in’ untuk dapatkan maklumat kenderaan dan seterusnya melaporkannya kepada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) yang akan mengeluarkan saman,” katanya dalam sidang media Tinjauan Trafik Lebuhraya Utara-Selatan Sempena Hari Raya Aidilfitri di Persada PLUS semalam.

Loke berkata sejak Ops Bersepadu sempena Hari Raya bermula 7 Jun lepas, sebanyak 83 saman membabitkan penyalahgunaan lorong kecemasan telah dikeluarkan.

Dalam pada itu beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat tentang pemandu yang menyalahgunakan lorong kecemasan termasuk melalui rakaman kamera kereta ataupun telefon bimbit supaya melaporkannya kepada JPJ untuk tindakan selanjutnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required