Mercedes-Benz EQC SUV elektrik diuji di Sepanyol

Mercedes-Benz EQC SUV elektrik diuji di Sepanyol

Mercedes-Benz meneruskan program ujian bagi EQC akan datang berikutan lawatan ke Sweden beberapa bulan yang lalu. Kali ini, ujian telah dilakukan dalam cuaca panas di Sepanyol, dengan suhu yang boleh meningkat sehingga 50 darjah Celsius.

EQC bakal menjadi model pertama yang diperkenalkan di bawah sub-jenama EQ dan julung kalinya dipertontonkan menerusi Generation EQ di Paris Motor Show 2016. Secara kasar, saiznya lebih kurang sama dengan model semasa GLC, tetapi telah didatangkan dengan gaya yang tersendiri untuk membezakannya sebagai model semua-elektrik.

Seperti yang boleh dilihat menerusi foto ini, model ujian ini dibaluti penyamaran untuk menyembunyikan elemen yang bakal ditampilkan. Walau bagaimana pun, difahamkan EQC bakal menerima lampu utama dan lampu belakang yang tersendiri dan lebih unik berbanding yang ditampilkan pada GLC.

Buat masa ini, Mercedes-Benz tidak memberikan sebarang perincian mengenai penjana kuasa yang digunakan, tetapi Generation EQ dilengkapi dengan dua motor elektrik (satu bagi setiap gandar) untuk menyalurkan sistem kuasa keseluruhan sebanyak 300 kW (402 hp) dan tork 700 Nm. Ia turut dijanakan oleh pek bateri 70 kWh yang diletakkan di antara lantai kereta, dan mampu menyalurkan kuasa sehingga 500 km bagi pengecasan tunggal.

Mercedes-Benz EQC SUV elektrik diuji di Sepanyol

Ujian di dalam cuaca yang panas melampau sangat penting kerana suhu yang tinggi berkemungkinan boleh menyebabkan kerosakan pada bateri, malah bateri juga boleh “kehilangan” kuasa di bawah suhu yang sejuk. Oleh itu, EQC diuji untuk memastikan litar penyejukan bateri mampu bertugas dalam pelbagai senario.

Mercedes-Benz juga memfokuskan sistem penyejukan udara kereta – kedua-duanya sebelum dan semasa perjalanan untuk faktor keselesaan. Setiap komponen juga akan diperiksa supaya juruteknik tahu jika ada sebarang kekotoran termasuk debu halus yang mungkin mengganggu sistem kereta, dan konsep pengedapan juga dipastikan sentiasa berfungsi.

Menurut pengeluar kereta ini, terdapat 200 prototaip dan kenderaan pra-siri yang dibangunkan untuk program ujian ini, bersama 100 pakar daripada pelbagai jabatan pembangunan yang berbeza. Sebelum diperkenalkan di peringkat global pada tahun 2019, ia telah menjalani pelbagai ujian pembangunan selama empat tahun.

GALERI: Mercedes-Benz Concept EQ

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required