Volvo akan guna sekurang-kurangnya 25% plastik kitar semula pada kenderaannya menjelang tahun 2025

Volvo akan guna sekurang-kurangnya 25% plastik kitar semula pada kenderaannya menjelang tahun 2025

Dalam usahanya untuk mengurangkan kesan kepada alam sekitar, Volvo telah mengumumkan menjelang tahun 2025, sekurang-kurangnya 25% daripada plastik yang digunakan pada kenderaan mereka akan dibuat daripada bahan kitar semula. Pengeluar dari Sweden ini juga menggesa pembekal mereka untuk bekerja dengan jenama yang mempunyai visi sama.

Model XC60 T8 yang anda lihat dalam gambar ini mungkin nampak sama sahaja seperti model yang ada dalam pasaran sekarang, tapi sebenarnya ia menggunakan pelbagai komponen plastik kitar semula. Sebagai contoh. konsol tengahnya diperbuat daripada tali yang diambil daripada jala ikan dan bahan maritim lain.

Bahagian karpet pula menggunakan gentian yang dibuat daripada botol plastik PET, serta campuran kapas yang didapati daripada lebihan baju. Bahan sama untuk konsol tengah tadi juga turut digunakan pada tempat duduk kenderaan ini, dan Volvo juga menggunakan tempat duduk lama untuk dijadikan bahan penyerap bunyi di bawah bonet.

“Penjagaan alam sekitar adalah antara nilai penting bagi Volvo dan kami akan terus mencari cara baru untuk membawa perkara ini dalam perniagaan kami. Kereta ini serta hasrat penggunaan plastik kitar semula kami adalah contoh kepada komitmen tersebut,” kata presiden dan ketua pegawai eksekutif Volvo Cars, Håkan Samuelsson.

Inisiatif mesra alam Volvo juga tidak terhenti kepada kenderaan sahaja. Syarikat itu juga berjanji akan menghentikan penggunaan plastik yang cuma boleh dipakai sekali sahaja (tidak boleh dikitar semula) di pejabat, kantin serta acara mereka, dan akan dilakukan secara berperingkat.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required