MRT jajaran Sg. Buloh-Serdang-Putrajaya diteruskan, dengan syarat kos pembinaan perlu dikurangkan

MRT jajaran Sg. Buloh-Serdang-Putrajaya diteruskan, dengan syarat kos pembinaan perlu dikurangkan

MRT laluan Sungai Buloh-Serdang-Putrajaya (SSP) akan diteruskan pembinaannya dan tidak akan menerima nasib yang sama seperti laluan lingkaran MRT3 yang dibatalkan oleh kerajaan buat masa ini. Namun, MRT Corp diberikan tanggungjawab oleh Majlis Penasihat Kerajaan untuk mencari jalan bagi mengurangkan kos projek itu, lapor Malay Mail.

Perkara ini dimaklumkan oleh CEO MRT Corp, Datuk Shahril Mokhtar selepas pertemuan dengan majlis penasihat berkenaan hari ini. “Kami sedang mengusahan sesuatu, dan akan berbincang untuk mencari jalan mengurangkan kos laluan kedua MRT yang terlibat itu. Matlamatnya adalah untuk mengurangkan kos supaya wang rakyat boleh dijimatkan,” tambah beliau. Ketika ini, pembinaan laluan terbabit telah siap sebanyak 24%.

MRT SSP merangkumi jarak 52.2 km keseluruhannya – dengan 38.7 km laluan bertingkat dan 13.5 km laluan bawah tanah. Fasa pertama bagi laluan ini yang menelan belanja RM32 bilion dijangka akan mula beroperasi pada suku ketiga 2021 sebelum selesai sepenuhnya pada 2022. MRT pertama dengan laluan Sg Buloh-Kajang telah beroperasi sejak Julai tahun lalu.

Perdana Menteri, Tun Mahathir mengumumkan pada 30 Mei lalu kerajaan akan membatalkan projek MRT3, yang melibatkan laluan lingkaran bersepadu bagi rangakaian dan laluan sistem pengangkutan di Lembah Klang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required