Volkswagen Jetta Bonneville – petunjuk versi prestasi

Volkswagen Jetta Bonneville – petunjuk versi prestasi

Volkswagen America telah menyiapkan sebuah Jetta 2019 khas untuk percubaan mencatat rekod dalam kelas BGC/C oleh Southern California Timing Association di Bonneville, Utah, Amerika Syarikat Ogos nanti. Kereta ini menggunakan enjin empat silinder 2.0 liter turbo EA888 dengan direct injection (enjin asal Jetta 2019 adalah 1.4L turbo) yang telah diubah suai.

Jumlah kuasa keseluruhan tidak didedah, tetapi ia memberi petunjuk awal kepada kemampuan enjin ini kerana nanti ia akan digunakan pada varian prestasi Jetta GLI. Bentuk badan Jetta Bonneville ini tidak diubah kerana Volkswagen mahu mengambil manfaat daripada bentuk asal yang sudah aerodinamik, dengan kadar rintangan cuma 0.27. Harapan Volkswagen, kereta ini dapat memecahkan rekod 208.472 mph (335.50 km/j) sekarang.

Volkswagen Jetta Bonneville – petunjuk versi prestasi

“Melalui percubaan mencatat rekod kelajuan di Bonneville menggunakan Jetta ini, kami mahu mempertengahkan ciri sporty yang ada padanya dan menaikkan rasa semangat kepada pelanggan dengan ketibaan model berorientasikan prestasi, iaitu Jetta GLI nanti,” kata CEO Volkswagen North America, Hinrich J. Woebcken, CEO of the North America Region, Volkswagen.

Modifikasi lain yang dilakukan pada Jetta ini, supaya ia boleh bergerak laju atas litar pasir garam luas itu adalah suspensi yang direndahkan, rim dan tayar khas Bonneville dan unit limited-slip differential (SD) untuk menambah cengkaman. Bahagian dalam pula telah dikosongkan dan dipasang dengan roll-cage, tempat duduk bucket, tali pinggang lumba dan sistem pemadam kebakaran. Untuk menghentikannya, brek payung terjun diletakkan di belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required