Porsche 911 GT2 RS di M’sia – 700 hp, dari RM2.9 juta

Porsche 911 GT2 RS di M’sia – 700 hp, dari RM2.9 juta

Porsche 911 GT2 RS, model terkini dan paling menarik jenama itu kini secara rasmi tiba di Malaysia selepas pertama kali ditampilkan di Goodwood, England setahun yang lalu. Harganya juga tentulah yang paling mahal dalam kalangan model keluaran Porsche; bermula dari RM2.9 juta! (Tidak termasuk insurans).

Memacu kereta sport ini ialah unit enjin 3.8 liter turbo berkembar enam-silinder, menghasilkan 700 hp dan 750 Nm tork – peningkatan 80 hp dan 50 Nm berbanding versi 911 GT2 RS dengan enjin 3.6 liter enam-silinder. Unit berkenaan diasaskan daripada enjin model Turbo S (607 hp/750 Nm), tetapi menerima pengecas turbo yang lebih besar serta sistem penyejukan baru yang menyejuk menggunakan air (berbeza dari model BMW M4 GTS).

Porsche 911 GT2 RS di M’sia – 700 hp, dari RM2.9 juta

Semua kuasa yang dijana itu disalurkan hanya kepada roda belakang melalui transmisi klac berkembar PDK tujuh-kelajuan yang dibina khusus untuknya. Model ini mampu mencatat pecutan 0-100 km/j dalam masa hanya 2.8 saat, dengan kelajuan maksimum 340 km/j. Ia juga menggunakan casis yang dibangunkan khusus untuk perlumbaan, dan menggunakan ciri Porsche Stability Management (PSM) yang ditala khas dengan mod Sport.

Kelengkapan lain yang disertakan pada model ini ialah rim 20-inci di depan dan dipadankan dengan rim 21-inci di belakang. Tayar depan pula menggunakan saiz 265/35 dan 325/30 di belakang – dengan tayar jenis Ultra High Performance (UHP). Brek seramik adalah ciri standard.

Kecekapan aerodinamik juga pada tahap terbaik, dengan ruang udara dan splitter yang luas dan besar pada bampar. Penutup ruang enjin menampilkan dua corong udara, serta paip berkembar bagi sistem ekzos titanium (jimat 7 kg berbanding model Turbo) dan sayap GT yang besar di belakang.

Dengan tangkin penuh, GT2 RS mencatatkan berat 1,470 kg. Pek pilihan Weissach (RM138k) akan menjimatkan lagi sebanyak 30 kg, disebabkan penggunaan material plastik yang diperkukuh dengan gentian karbon dan titanium. Ini meliputi bahagian bumbung, palang anti-olengan dan rod pengganda bagi gandar depan dan belakang serta bahagian bonetnya.

Kemasan dari material kulit Alacantara hitam-merah menghiasi ruang dalaman. Ini disertai oleh perincian gentian karbon, stereng sport dengan paddle shifter dan aplikasi Porsche Track Precision yang akan merekod data pemanduan dalam telefon. Pakej Chrono turut ditawarkan. Sempena pengenalan model ini juga, Porsche Design turut mengeluarkan jam tangan titanium khas kepada pemilik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required