Mercedes-Benz Malaysia catat prestasi jualan terbaik bagi separuh pertama 2018 – 6,790 unit, naik 15%

Mercedes-Benz Malaysia catat prestasi jualan terbaik bagi separuh pertama 2018 – 6,790 unit, naik 15%

Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah mengumumkan prestasi jualan keseluruhan bagi separuh pertama (1H) 2018. Malahan menganggap rekod yang dicapai itu adalah yang terbaik bagi sejarah penubuhannya di Malaysia setakat ini.

Menurut Mark Raine, Timbalan Presiden, Pemasaran & Jualan MBM, bagi 1H2018, pihaknya telah mencatatkan jualan sebanyak 6,790 unit kenderaan iaitu meningkat sebanyak 15% berbanding tempoh yang sama tahun lalu. Di mana 996 unit daripadanya melibatkan model kereta kompak yang turut meningkat sebanyak 20% yang terdiri daripada barisan A-Class, B-Class, GLA-Class dan CLA-Class, serta 4,322 unit kereta limosin pemasangan tempatan (CKD) yang turut mencatatkan peningkatan sebanyak 18% yang melibatkan model C-Class, E-Class, dan S- Class,

Bagi segmen SUV premium pula, ia turut meningkat sebanyak 4% iaitu mencapai 1,291 unit, manakala 181 unit model dream car telah terjual, tetap meningkat sebanyak 1%. Difahamkan model Mercedes-Benz yang paling laris bagi tempoh tersebut ialah barisan C-Class terutamanya C 200 dan C 300.

Dengan keseluruhan jumlah tersebut, MBM juga turut menunjukkan peningkatan sebanyak 2.5% bagi perkongsian pasaran bagi 1H2018, malah terus mengekalkan kedudukannya sebagai jenama premium No.1 di negara ini.

“Suku kedua 2018 merupakan tempoh yang paling cemerlang bagi 1H2018, manakala bulan Jun pula telah mencatatkan jumlah jualan tertinggi bagi tempoh ini. Sifar cukai barangan dan perkhidmatan (GST) antara salah satu faktor jumlah jualan yang cemerlang berjaya dicatatkan,” ujar Mark.

Tambahnya lagi, buat masa ini, pihaknya tidak mengalami masalah daripada segi stok kereta kerana kilang pemasangan Mercedes-Benz di Pekan, Pahang, cukup fleksibiliti daripada segi pengeluarannya tanpa berkompromi soal kualiti.

Buat masa ini, MBM mempunyai 23 barisan model kenderaan iaitu merangkumi 53 varian bagi pasaran tempatan, dengan model terbaharu yang dilancarkan pada tahun ini termasuk barisan Mercedes-AMG 43 pemasangan tempatan iaitu varian C43 Sedan dan GLC43 yang dilancarkan pada April lalu. Malahan selepas majlis mengumumkan prestasi jualan bagi 1H2018, MBM turut melancarkan model E 300 AMG Line versi CKD yang ditawarkan dengan harga anggaran RM388,888.

Mercedes-Benz Malaysia catat prestasi jualan terbaik bagi separuh pertama 2018 – 6,790 unit, naik 15%

Ketika ditanya mengapa pelancaran model baharu bagi tahun ini agak perlahan, Dr Claus Weidner, Presiden dan CEO MBM, menjawab, “Kami tidak memperlahankan langkah untuk memperkenalkan model baharu untuk tahun ini. Seperti tahun lalu yang menyaksikan 17 model baharu dilancarkan, untuk 2018, kami juga akan memperkenalkan beberapa model baharu, namun anda kena nantikan model apakah yang akan kami lancarkan sehingga hujung tahun ini. Apa yang pasti, ia melibatkan model-model kenderaan yang pastinya mengikut permintaan pelanggan dan sesuai untuk dipasarkan di negara ini.”

Untuk rangkaian pusat servis pula, dalam tempoh yang sama, sebanyak 71,650 unit telah diselenggara di 31 pusat servis Mercedes-Benz yang bertauliah di seluruh negara. Di mana ia turut menunjukkan peningkatan sebanyak 16% berbanding tempoh yang sama pada tahun lalu. Kesemua pusat servis juga masih kekal meneruskan standard yang tinggi bagi Indeks Kepuasan Pelanggan (CS)) di mana ia menjadi penanda aras di rantau Asia Tenggara.

Selari dengan inisiatif perkhidmatan pelanggan, MBM turut menaiktaraf beberapa pengedar iaitu NZ Wheels Klang Autohaus, Auto Commerz Service Centre dan Hap Seng Star Puchong South Autohaus. Setakat ini, MBM memiliki 34 cawangan autohaus dengan jumlah keseluruhan sembilan kumpulan pengedar tempatan di seluruh Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required