Proton sahkan projek kerjasama dengan Indonesia untuk menghasilkan kereta ASEAN masih berjalan

Proton sahkan projek kerjasama dengan Indonesia untuk menghasilkan kereta ASEAN masih berjalan

Proton berkata perjanjian yang dimeterai dengan syarikat Indonesia, PT Adiperkasa Citra Lestasi, pada tahun 2015 untuk membangun dan mengeluarkan kereta ASEAN masih berjalan. Menurut pengerusi Proton merangkap pengarah urusan DRB-Hicom Kumpulan Datuk Seri Syed Faisal Albar, pihaknya masih meneruskan perbincangan mengenai perkara tersebut.

“Ia tidak melibatkan kos dan kita akan mengkaji perkara itu dengan mendalam,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Beliau yang ditemui selepas memberi taklimat kepada Majlis Penasihat Kerajaan (CEP), turut berkata Proton diyakini terus menjadi kereta nasional Malaysia kerana telah mendapat keyakinan bank, pembekal dan peniaga.

Proton sahkan projek kerjasama dengan Indonesia untuk menghasilkan kereta ASEAN masih berjalan

“Sehubungan itu, kami akan memikirkan mengenai Proton terlebih dahulu dan tidak akan ada perubahan dalam hala tuju mengenai perkara itu,” katanya.

Tambahnya lagi, baru-baru ini Proton telah mengundang Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk memandu uji SUV pertama keluarannya, yang dihasilkan berasaskan Geely Boyue.

“Tun Mahathir menyukai SUV yang kami pinjamkan kepadanya sebelum ini, yang secara tidak langsung menunjukkan keyakinan beliau terhadap teknologi Geely dalam Proton,” katanya.

Syed Faisal turut berkata Geely telah menjemput Dr Mahathir untuk melawat fasiliti syarikat itu di China semasa lawatan Perdana Menteri ke negara itu yang dijadualkan bulan depan.

Proton sahkan projek kerjasama dengan Indonesia untuk menghasilkan kereta ASEAN masih berjalan

Pada pertengahan Jun lalu, Tun Mahathir berkata, Proton kini bukan lagi jenama kereta nasional Malaysia. Katanya ketika mengulas perkara itu, Proton bukan lagi jenama kereta nasional selepas hampir separuh ekuitinya dijual kepada syarikat asing iaitu Geely. Syarikat China itu ketika ini memiliki kepentingan 49.9% dalam Proton, sementara DRB-Hicom masih mengekalkan pegangan sebanyak 50.1%.

“Saya yang memulakan jenama kereta nasional itu dan berpendapat ia mesti dimiliki oleh rakyat Malaysia sendiri. Pada awal pertubuhan Proton, kami ada menerima pelaburan kecil dari Jepun, misalnya dari Mitsubishi Motor Corporation. Namun kini, selepas Proton telah dijual kepada syarikat China,” ujar Tun Mahathir.

Oleh yang demikian, beliau menyuarakan hasratnya agar Malaysia memulakan projek kereta nasional yang baharu. “Kita juga akan bekerjasama dengan negara lain Asia Tenggara seperti Thailand, Jepun atau Korea, kerana mereka mempunyai keupayaan untuk menghasilkan kereta berkualiti yang boleh dijual di pasaran dunia. Malah kami juga mahu capaian (untuk menjual kenderaan) ke pasaran dunia,” sambungnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required