PEKEMA pertahan pelaksanaan AP terbuka, jadikan industri lebih kompetitif dan berharap ia diteruskan

PEKEMA pertahan pelaksanaan AP terbuka, jadikan industri lebih kompetitif dan berharap ia diteruskan

Pengimport dan Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (PEKEMA) telah menyatakan keresahan mereka berikutan desas-desus yang bertiup bahawa kerajaan Pakatan Harapan akan menghapuskan sistem Approved Permit (AP) terbuka. Persatuan itu mempertahankan sistem berkenaan, yang menurut mereka telah banyak membantu menjadikan industri automotif lebih kompetitif, lapor Malay Mail.

Presidennya, Datuk Zainuddin Abdul Rahman memaklumkan, sistem berkenaan menghalang pengimport-pengimport lain daripada mengenakan harga yang lebih tinggi bagi kenderaan import. “Mereka tidak boleh menaikkan harga kenderaan import sesuka hati kerana mereka juga perlu menawarkan harga yang kompetitif. Untuk berbuat demikian, mereka perlu menyelaraskan harga berbanding yang ditawarkan oleh pemegang AP,” ujar beliau selepas menghadiri perjumpaan dengan Majlis Penasihat Kerajaan semalam.

Beliau menekankan pemansuhan sistem itu, sekiranya berlaku, akan bertentangan dengan Artikel 153 Perlembangaan Persekutuan yang menjamin hak istimewa orang Melayu dan pribumi Sabah dan Sarawak.

“Tun Daim kata ramai yang ingin melihat sistem ini dimansuhkan, tetapi saya maklumkan beliau untuk mempertimbangkan segala kos yang terpaksa kami tanggung selama ini. Saya sendiri telah belanjakan RM20 juta untuk bilik pameran dan tanah. Tidak adil untuk kerajaan memansuhkan sistem ini begitu sahaja. Mengapa perlu mansuhkan sistem yang memang terang-terangan telah disebut di dalam perlembagaan? Ini tidak adil,” ujar beliau.

Zainuddin juga menggesa agar kerajaan dapat menghentikan bayaran levi RM10,000 yang dikenakan terhadap pemegang AP terbuka, sama seperti yang pernah mereka suarakan sebelum ini. Persatuan itu sendiri tidak pernah menerima pulangan seperti yang dijanjikan oleh kerajaan sebelum ini, walaupun jumlah terkumpul hasil daripada kutipan itu sudah mencecah RM2.7 bilion, sejak 2010 hingga 2017.

“Terdapat kira-kira 800 jenis AP di Malaysia, dan hanya AP terbuka yang dikenakan yuran. Mudah saja untuk kira. Kerajaan kutip RM10,000 daripada setiap 35,000 pemegang AP. Maksudnya dalam setahun jumlah yang terkumpul ialah RM350 juta. Kerajaan sebelum ini berjanji bahawa ahli-ahli Pekema akan dapat 40% daripada jumlah itu untuk tujuan pengembangan perniagaan. Tapi itu tidak pernah berlaku,” tambahnya.

Zainuddin mendakwa, menteri MITI sebelum ini, Datuk Seri Mustapa Mohamad di dalam satu pertemuan telah berjanji untuk mengagihkan 40% daripada kutipan itu untuk ahli-ahli Pekema, 40% lagi untuk bumiputra yang ingin menyertai industri ini makala baki 20% lagi kepada Institut Automotif Malaysia (MAI). “Tak sampai satu peratus ahli Pekema yang terima agihan itu, bumiputra yang baru nak masuk industri pula tak dapat apa-apa tetapi MAI dapat peruntukan 20% mereka,” ujar beliau.

Sistem berkenaan sepatutnya ditamatkan pada 31 Disember 2015, di bawah Dasar Automotif Nasional 2009. Tetapi dalam kemaskini dasar sama yang diumumkan pada 2014, tiada tarikh sahih diberikan untuk pemansuhan itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required