Honda CR-V di Eropah dapat pilihan tujuh tempat duduk, transmisi manual bagi padanan enjin 1.5L turbo

Honda CR-V di Eropah dapat pilihan tujuh tempat duduk, transmisi manual bagi padanan enjin 1.5L turbo

Selepas hanya beberapa bulan dipertontonkan kali pertama waktu pameran Geneva Motor Show, Honda telah melancarkan CR-V 2018 di Eropah. Di Malaysia sendiri, CR-V terbaru dilancarkan Julai tahun lepas dalam pilihan empat varian dan dua pilihan enjin.

Melihat kepada spesifikasi, CR-V Eropah ini dikuasakan oleh enjin petrol empat silinder 1.5 liter VTEC Turbo dan ia boleh menghasilkan kuasa sehingga 173 PS dan 220 Nm untuk versi transmisi manual, dan 193 PS dan 243 Nm apabila digandingkan bersama transmisi CVT. Untuk versi CVT, pacuan semua roda datang secara standard, tapi untuk versi manual dijadikan sebagai pilihan tambahan kepada pacuan roda hadapan yang asal.

Pada aspek prestasi, CR-V CVT AWD boleh pergi sehingga kelajuan 200 km/j, dan masa 10 saat diperlukan untuk melakukan pecutan 0-100 km/j. Melalui versi manual pula, ia boleh pergi sehingga 210 km/j (FWD) dan 208 km/j (AWD), manakala pecutan 0-100 km/j dapat dilakukan dalam masa sekitar 9.2 hingga 9.8 saat.

Selain daripada transmisi manual, pelanggan di Eropah juga boleh mendapatkan CR-V baru ini dengan tetapan tujuh tempat duduk – juga ditawarkan di Thailand tetapi tidak di negara kita. Walaupun begitu, pilihan ini hanya disediakan untuk model AWD petrol sahaja.

Varian CR-V ini yang lebih tinggi akan mendapat lebih ciri keselamatan melalui pakej Honda Sensing lebih lengkap, yang termasuk Collision Mitigation Braking System, Forward Collision Warning, Lane Departure Warning, Lane Keeping Assist System dan Adaptive Cruise Control.

Kemudian nanti, enjin hibrid yang menggunakan asas sistem Intelligent Multi-Mode Drive (i-MMD) akan diperkenalkan pula kepada CR-V Eropah ini. Tetapan yang digunakan pada versi hibrid ini dikatakan sama seperti Accord Hybrid, dan akan menggunakan enjin petrol 2.0 liter i-VTEC kitaran Atkinson serta dua motor elektrik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required