Indonesia turut berminat untuk menjayakan projek kereta ASEAN dengan kerjasama Malaysia – Jokowi

Indonesia turut berminat untuk menjayakan projek kereta ASEAN dengan kerjasama Malaysia – Jokowi

Indonesia telah menunjukkan minat terhadap kerjasama dengan Malaysia bagi projek kereta ASEAN seperti mana yang diusulkan semula oleh Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada hujung bulan lalu.

Menurut Presiden Indonesia, Joko Widodo, atau lebih mesra dengan panggilan Jokowi berkata, sudah wujud minat di dalaman syarikat swasta di negaranya untuk menjayakan projek tersebut. Malahan beliau turut memaklumkan, beberapa perbincangan dengan Tun Mahathir berhubung perkara berkenaan juga telah dilaksanakan, laporan Berita Harian.

“Itu adalah idea besar yang bagus, akan kita kaji dan rancang. Lebih baik ia dilakukan secara business to business (B to B) kerana pasaran ASEAN besar. Saya kira di Indonesia ada banyak syarikat (yang berminat). Saya berpendapat, banyak kerjasama ‘B to B’ boleh dilakukan,” kata beliau dalam wawancara eksklusif dengan rangkaian media dan berita Media Prima di Palembang.

Menyifatkan projek itu sebagai ‘idea besar’ yang boleh memberi kebaikan ekonomi kepada negaranya dan Malaysia, beliau turut menjelaskan secara rasional mengenai projek berkenaan dengan merujuk kepada pertumbuhan sektor automotif Indonesia yang mencapai 4% pada 2017, manakala eksport mencecah 14%.

Mengenai tempoh masa yang disasarkan untuk melancarkan kereta itu, Jokowi berkata, “Arahan sudah dikeluarkan kepada menteri saya untuk meneliti semua perkara mengenai penghasilan kereta Malaysia dan Indonesia. Bagi saya, jika sudah dikaji dan dihitung, lebih cepat lebih baik.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required