Suzuki Jimny generasi keempat sah masuk Thailand

Suzuki Jimny generasi keempat sah masuk Thailand

Kalau menurut Headlightmag, Suzuki Jimny terbaru kini sah akan masuk pasaran Thailand. Tapi, masih belum pasti model 4×4 kompak berkenaan akan dipasang di sana atau tidak – Suzuki memang ada kilang pemasangan di sana – atau sebaliknya diimport masuk dari Jepun atau Indonesia.

Jimny bukanlah sebuah nama yang perlukan pengenalan lagi; sejarah panjangnya sebagai sebuah kenderaan dengan kemampuan 4×4 yang sebenar tidak dinafikan lagi. Dipertontonkan bulan lalu, model generasi keempat yang menerima pembaharuan sepenuhnya ini akan terus memanfaatkan binaan ladder frame. Ini sebuah kenderaan 4×4 sebenar dengan sistem pacuan 4WD, bukan sekadar acah-acah.

Dua gaya badan ditawarkan untuk pasaran Jepun, dengan satu daripadanya lebih ringkas penampilan yang dikenakan, dikenali sebagai Jimny. Manakala versi yang lebih tegap dengan bampar besar serta fender yang lebih lebar digelar Jimny Sierra.

Suzuki Jimny generasi keempat sah masuk Thailand

Jimny yang lebih ringkas tampil paling kompak, dengan 155 mm lebih pendek, 170 mm kurang kelebaran dan 5 mm lebih rendah berbanding model Sierra. Kedua-duanya bagaimanapun menggunakan jarak antara roda yang sama, iaitu 2,250 mm dan datang dengan 377 liter ruang barangan – 53 liter lebih besar berbanding dahulu.

Jimny “kecil” dikuasakan oleh nejin 660 cc turbo dengan janaan 64 PS dan 96 Nm. Di Jepun, pelanggan boleh memilih antara transmisi manual lima-kelajuan atau automatik empat-kelajuan.

Jimny Sierra di Jepun dan pasaran global lain akan menggunakan enjin 1.5 liter bagi menggantikan versi 1.3 liter sebelum ini. Kuasa yang dijanakan pula ialah 102 PS/130 Nm dengan daya tork yang lebih kuat pada semua tahap rpm berbanding yang dulu. Walaupun kapasiti bertambah, saiz enjinnya lebih kecil dan 15% lebih ringan berbanding yang lama. Pilihan transmisi sama; automatik empat-kelajuan atau manual lima-kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required