Porsche Taycan – perincian sumber kuasa EV didedah

Porsche Taycan – perincian sumber kuasa EV didedah

Porsche telah mendedahkan perincian awal untuk model elektrik penuh mereka iaitu Taycan. Kenderaan ini dikatakan mampu menghasilkan kuasa sehingga 600 PS atau 590 hp (440 kW) hasil penggunaan dua motor elektrik permanently excited synchronous (PSM). Bateri 800 volt yang digunakan pada kenderaan boleh membawanya bergerak lebih 500 km, dan apabila ditekan habis, boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.5 saat, sebelum mencapai kelajuan 200 km/j dalam masa 12 saat.

Setiap satu motor elektrik ini diletakkan pada setiap gandar Taycan, dan boleh menghasilkan pergerakan berpusing berterusan yang boleh digunakan pada bila-bila masa tanpa perlu dihidupkan semula. Perkara ini dapat dicapai dengan menggunakan rotor bermagnet sepanjang masa, yang bertindak sekali dengan pergerakan berpusing tersebut melalui medan kuasa magnet stator.

Menurut Porsche, PSM ini boleh mengubah tenaga elektrik kepada kuasa penggerak dengan kecekapan yang tinggi, lancar dan kuasa yang stabil sambil pada masa sama menghasilkan sedikit haba. Ia juga dapat dibangunkan dengan saiz yang kompak, seterusnya motor dan baterinya lebih ringan dan kecil tetapi masih mampu memberikan kuasa yang sama.

Porsche Taycan – perincian sumber kuasa EV didedah

“Untuk menjimatkan lebih ruang, gegelung solenoid pada motor elektrik kereta ini menggunakan teknologi rekaan hairpin. Gegelung itu dibuat daripada wayar yang bukannya bulat, tapi lebih berpetak,” kata pengarah sistem pacuan elektrik Porsche, Abu Daqqa. Tambah beliau, teknologi ini membolehkan penggunaan lebih banyak wayar dan gegelung tembaga, seterusnya menghasilkan lebih kuasa.

Barangan elektronik pada Tayan juga telah ditala untuk menjadi lebih cekap. Inverter yang mengubah kuasa bateri dari DC kepada AC pula bekerja dengan frekuensi boleh ubah stepless, dan bukannya tetap. Ia membolehkan motor tersebut beroperasi dalam keadaan yang optima.

Sementara itu, pengesan suhu memerhatikan keperluan sistem penyejukan dalam masa sebenar, dan perisian yang digunakan dapat menyampaikan air yang sejuk kepada kawasan yang diperlukan. Sebagai contoh, apabila pemandu menekan pedal sehabisnya, sistem penyejukan juga bertambah supaya penyampaian kuasa tidak terganggu. Satu lagi kelebihan menggunakan bateri 800 volt adalah kabelnya lebih nipis dan menjimatkan berat.

GALERI: Porsche Taycan

GALERI: Porsche Mission E Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required