Mercedes-AMG S63 Coupe dan S560 Cabriolet kini di M’sia – 4.0L V8 biturbo, 612 hp/900 Nm, dari RM1.3 juta

Mercedes-AMG S63 Coupe dan S560 Cabriolet kini di M’sia – 4.0L V8 biturbo, 612 hp/900 Nm, dari RM1.3 juta

Sebagai tambahan kepada sisi pemanduan prestasi model S-Class terbaru (selain S 450 L AMG Line) yang diperkenalkan oleh Mercedes-Benz Malaysia untuk pasaran tempatan, model berkenaan hadir dalam bentuk dua lagi penawaran yang mengujakan – Mercedes-AMG S 63 Coupe dan Mercedes-Benz S560 Cabriolet.

Model Mercedes-AMG S 63 Coupe mempertemukan kemewahan dengan kemampuan prestasi yang bukan calang-calang. Ia menggunakan enjin 4.0 liter V8 biturbo yang dihasilkan oleh AMG, cabang perlumbaan dan prestasi bagi Mercedes-Benz.

Enjin ini menjana sebanyak 612 hp kuasa pada 5,500-6,000 rpm, manakala tork pula sebanyak 900 Nm dari 2,750-4,500 rpm. Pecutan 0-100 km/j hanya dalam masa 4.2 saat, manakala had laju maksimum ialah 250 km/j (300 km/j dengan AMG Driver’s Package). Transmisi pula menggunakan kotak gear AMG Speedshift MCT 9-kelajuan.

Mercedes-AMG S63 Coupe dan S560 Cabriolet kini di M’sia – 4.0L V8 biturbo, 612 hp/900 Nm, dari RM1.3 juta

Model ini dijual pada harga RM1.46 juta (atas jalan tanpa insurans), turut dilengkapi dengan pelbagai ciri dan aspek prestasi yang meletakkanya pada kedudukan tersendiri. Dari sudut rekaan, banyak sentuhan yang membezakan model ini dari yang lain, misalnya rekaan gril radiator Panamericana yang digunakan – dengan ruang masukan udara bentuk V.

Dengan sentuhan rekaan yang lebih aerodinamik, terutamanya pada bahagian bampar depan dan belakang, dengan bodykit yang menjadikannya lebih agresif, model ini turut didatangkan dengan sistem ekzos AMG dengan paip berkembar. Satu ciri baru yang diperkenalkan khusus untuk model ini ialah lampu OLED di bahagian belakang. Sebanyak 66 OLED digunakan keseluruhannya pada bahagian berkenaan.

Ia juga dilengkapi dengan ciri sistem nyah-aktif AMG Cylinder Management. Apa yang dilakukan oleh ciri ini ialah, di dalam mode “Comfort”, sistem ini akan tersedia pada julat kelajuan enjin yang luas, dari 1,000 hingga 3,250 rpm – ia membenarkan enjin berfungsi sama ada di dalam kapasiti lapan silinder penuh ataupun hanya empat silinder sahaja dalam keadaan tertentu, manakala peralihan di antara keduanya akan berlangsung dengan sangat lancar. Fungsi Race Start turut tersedia untuk pemandu.

Mercedes-AMG S63 Coupe dan S560 Cabriolet kini di M’sia – 4.0L V8 biturbo, 612 hp/900 Nm, dari RM1.3 juta

Selain itu, sistem suspensi model ini turut dibangunkan khas untuknya. Ia dilengkapi dengan suspensi AMG Ride Control+ dengan larasan serapan hentak adaptif. Tahap penyerap hentak boleh dipilih antara “Comfort”, “Sport” dan “Sport Plus”. Stereng juga sensitif terhadap kelajuan.

Pemandu boleh memilih mod pemanduan dari ciri Dynamic Select yang disediakan, berasingan dari talaan sistem gantungan yang dinyatakan tadi. Mod yang ada ialah Comfort, Sport, Sport+ dan Individual. Sebagai tambahan, ia turut dilengkapi dengan program pemanduan Race (untuk pemanduan dinamik) serta Curve (yang bertujuan memberikan kualiti pemanduan dan kawalan yang lebih baik di selekoh).

Sistem breknya juga cekap. Dengan menggunakan cakera brek komposit bersaiz 390 x 36 mm dengan kaliper enam-piston di depan serta cakera 360 x 24 mm dengan kaliper piston tunggal di belakang. Sistem brek seramik AMG ada sebagai pilihan. Ia merangkumi cakera brek bersaiz 420 x 40 mm di depan dan 360 x 32 mm di belakang dengan lencana “AMG Carbon Ceramic” pada kaliper. Bagi ciri ESP, ia terdiri dari tiga mod; ESP ON, ESP Sport dan ESP OFF.

Mercedes-AMG S63 Coupe dan S560 Cabriolet kini di M’sia – 4.0L V8 biturbo, 612 hp/900 Nm, dari RM1.3 juta

Bagi model Mercedes-Benz S560 Cabriolet – dengan kelebihan bumbung yang boleh diturunkan – pula menggunakan enjin 4.0 liter V8 biturbo, dengan janaan kuasa sebanyak 469 hp pada 5,250-5,500 rpm dan 700 Nm tork dari 2,000-5,500 rpm. Pecutan 0-100 km/j dicapai dalam masa 4.6 saat.

Bahagian lampu belakangnya juga menggunakan teknologi OLED dalam jumlah sama seperti versi coupe. Ia mengguna rim AMG 10-jejari 20-inci. Dari sudut ciri bantuan pemanduan, ia turut didatangkan dengan sistem seperti Active Distance Control Distronic dan Active Steering Assist. Bagi sistem suspensi, jenis Airmatic sepenuhnya, dengan ciri boleh laras. Senarai spesifikasi utama pula hampir sama dengan model coupe.

Sistem infotainmen COMAND Online yang disertakan adalah dari generasi terbaru, menampilan teknologi perhubungan digital era baru. Capaian bagi Apple CarPlay dan Android Auto juga tersedia, begitu juga dengan pengecas telefon tanpa wayar Qi.

Model Mercedes-Benz S560 Cabriolet ini dijual pada harga bermula dari RM1.3 juta.

Mercedes-AMG S63 Coupe

Mercedes-Benz S560 Cabriolet

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required