Perodua Alza akan dipertingkatkan sebelum digantikan

Perodua Alza akan dipertingkatkan sebelum digantikan

Dengan pengenalan Perodua Myvi baharu pada November lalu, Alza kini menjadi model paling seinor dalam barisan kenderaan keluaran Perodua – yang pertama kali diperkenalkan pada hujung 2009. MPV tujuh-tempat duduk ini pernah dipertingkatkan pada tahun 2014, namun sejak itu perkhabaran untuk menggantikannya dengan model baharu atau pun model semasa yang dipertingkatkan masih samar-samar.

Kini, akhirnya, Perodua telah membuka mulut mengenai model yang dipertingkatkan. Walaun masih berahsia mengenai detik pelancarannya, mahu pun ciri yang dipertingkatkan, pengarah urusan Perodua Sales, Datuk Zaharu Husin, dalam sidang media selepas mengumumkan prestasi jualan separuh pertama 2018 jenama ini semalam, berkata, model semasa Alza akan menerima peningkatan dalam waktu terdekat ini.

“Kita tahu bahawa Alza merupakan model paling lama (dalam barisan), tetapi permintaannya masih tinggi. Kami akan menggantikannya dengan model baharu, tetapi buat masa ini biarlah ia menjadi rahsia. Tetapi model semasa akan dipertingkatkan dan diperkenalkan nanti,” ujarnya.

Buat masa ini, tiada perincian didedahkan, namun kami jangka Alza akan menerima enjin baharu 1.5 liter Dual VVT-i yang sama dengan Myvi – dengan kuasa 102 hp dan tork 136 Nm – serta dengan beberapa ciri baharu termasuk kemasukan tanpa kunci dan butang push-start. Peningkatan ini mungkin lebih kurang sama dengan model Axia 2017 yang dilancarkan awal tahun lalu yang turut menerima enjin baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required