Kerajaan perlu beri jaminan bertulis tidak akan ada layanan istimewa untuk kereta nasional ketiga – MCA

Kerajaan perlu beri jaminan bertulis tidak akan ada layanan istimewa untuk kereta nasional ketiga – MCA

Berkaitan cadangan terhadap kereta nasional ketiga yang dikatakan tidak akan menggunakan dana awam, Timbalan Presiden parti MCA, Datuk Seri Wee Ka Siong menyatakan, Menteri Kewangan, Lim Guan Eng perlu memberi jaminan tambahan dan menjadikan perkara itu termaktub dengan jelas di dalam hitam-putih perjanjian yang dibuat, lapor The Star.

Wee memberikan contoh, misalnya walaupun Proton telah menjadi pemilikan swasta sejak 2016, kerajaan masih perlu untuk menyelamatkan syarikat itu dengan memberi pinjaman mudah sebanyak RM1.5 bilion. Ini bertujuan untuk membolehkan Proton membayar balik hutangnya kepada vendor-vendor, serta menyelamatkan kira-kira 30,000 pekerjaan bagi semua lapisan yang terlibat dengan Proton.

“Sama ada Proton adalah milik syarikat swasta atau tidak, sepanjang 30 tahun kewujudannya, rakyat Malaysia terpaksa menanggung sebanyak kira-kira RM360 bilion dalam bentuk harga kereta yang tinggi dan pinjaman yang tinggi. Begitu juga dengan premium insurans yang lebih tinggi dan harga alat ganti yang juga lebih tinggi.

“Menteri Kewangan perlu beri jaminan bahawa tiada lagi layanan istimewa dan perlindungan yang akan diberikan, yang boleh menyebabkan harga kereta menjadi tinggi,” jelas Wee dalam satu kenyataan semalam.

Wee menegaskan, Lim perlu juga memberi jaminan bahawa kereta nasional ketiga itu tidak akan menerima bantuan kerajaan dalam bentuk pinjaman, geran atau apa saja bentuk lain sekiranya ia berdepan masalah kewangan.

“Jika menteri boleh memasukkan semua jaminan ini secara bertulis, maka kereta nasional ketiga ini nanti wajar diberikan sokongan oleh semua kita rakyat Malaysia, termasuk saya sendiri,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required