Honda Malaysia umum senarai harga dengan SST – ada model CKD RM4.9k lebih murah, CBU naik RM10k

Honda Malaysia umum senarai harga dengan SST – ada model CKD RM4.9k lebih murah, CBU naik RM10k

Honda Malaysia telah mengumumkan senarai harga baru bagi barisan model keluaran dan edaran syarikat itu di Malaysia. Secara ringkasnya, semua model CKD menyaksikan penurunan harga berbanding harga dengan GST sebelum ini selepas pelaksanaan SST bermula 1 September 2018.

Semua model CKD seperti Jazz, BR-V, City, Civic, CR-V dan Accord akan dijual pada harga bermula dari RM70,242 hingga RM169,398 (di Semenanjung); sekitar 0.5% hingga 3.1% lebih murah.

Antara model yang menyaksikan penyusutan harga paling banyak ialah CR-V 1.5 TC 4WD, iaitu sebanyak RM4,868 dengan SST (RM156,732) berbanding harga dengan GST dahulu (RM161,600). Jazz 1.5 S pula menyaksikan peratusan penurunan paling banyak, iaitu 3.13% lebih murah kini berbanding harga dengan GST.

Honda Malaysia umum senarai harga dengan SST – ada model CKD RM4.9k lebih murah, CBU naik RM10k

Kalau diperhatikan, model Jazz Hybrid, City Hybrid dan HR-V tiada harga yang disenaraikan. Kenapa? Ini kerana, bagi dua model hibrid itu, harga dengan SST belum lagi ditetapkan. Manakala bagi HR-V pula, model facelift terbarunya akan muncul tak lama lagi, jadi harga SST akan ditentukan berdasarkan versi berkenaan.

Bagi dua model CBU Honda pula, iaitu Odyssey dan Civic Type R, masing-masing dijual lebih tinggi berbanding sebelumnya pada harga RM258,896 dan RM330,002 (Semenanjung). Civic Type R juga mencatatkan peningkatan paling banyak, iaitu RM10,002 atau +3.13% berbanding harga dengan GST dahulu. Odyssey pula naik sebanyak RM4,096 atau 1.61%.

Dengan SST, cukai 10% akan dikenakan bagi jualan manakala 6% dikenakan bagi servis. Khidmat selepas jualan Honda Malaysia juga akan tertakluk kepada 6% cukai servis bagi caj buruh penyelenggaraan selepas ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • Hidup rakyat on Sep 21, 2018 at 4:05 am

    Baik masa tak dak gst lagi murah mai sst jadi mahai lagi….. Apa daaa

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
  • Ada gst mahal sikt…tiada gst turun sekejap…ada sst lg mahal

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required