Daihatsu Malaysia perkenalkan van panel Gran Max 1.5L dengan transmisi automatik secara rasmi

Daihatsu Malaysia perkenalkan van panel Gran Max 1.5L dengan transmisi automatik secara rasmi

Daihatsu Malaysia kini telah memperkenalkan model van panel Gran Max 1.5 dengan transmisi automatik untuk pasaran tempatan. Model ini juga sudah dibuka untuk tempahan bermula pertengan Ogos lalu. Merupakan sebuah kenderaan komersial ringan untuk kegunaan perniagaan, ini merupakan model pertama Daihatsu bagi segmen berkenaan yang dilengkapi dengan transmisi automatik (AT).

Sejak mula bertapak di Malaysia pada 1980, Daihatsu (Malaysia) Sdn Bhd telah menjual sejumlah 67,254 unit kenderaan komersial ringan (LCV) di sini. Direka untuk memenuhi keperluan perniagaan kecil dan sederhana (SME), penawaran van panel terbaru ini mampu menampung berat keseluruhan sebanyak dua tan, termasuk beban.

Daihatsu Gran Max ini menggunakan enjin 1.5 liter DVVT DOHC yang menghasilkan kuasa maksimum 71kW pada 6,000 rpm manakala tork 134 Nm pada 4,400 rpm – dengan sistem suntikan minyak elektrik (EFI). Van ini juga menggunakan sistem pacuan roda belakang, dan dipadankan dengan sistem transmisi automatik empat-kelajuan.

“Walaupun produk ini dipasang di kilang ADM Jakarta, ketiga-tiga cabang Daihatsu di Jepun, Indonesia dan Malaysia telah bekerja sama untuk menjalankan kajian terhadap faktor tempatan masing-masing. Cara pemanduan kenderaan komersial berbeza dengan kereta biasa, jadi kami ingin memudahkan lagi urusan pelanggan dengan menawarkan versi automatik ini,” jelas Pengarah Urusan Daihatsu Malaysia dan Pemangku Presiden & CEO MBM Resources, Dr. Iqbal Shaharom.

Sebagai langkah untuk meningkatkan ciri keselamatan model ini, Daihatsu turut melengkapinya dengan ciri ABS serta dua beg udara SRS untuk pemandu dan penumpang.

Daihatsu Gran Max Panel Van (AT) terbaru ini dijual pada harga RM69,888, tidak termasuk insurans. Ia juga didatangkan dengan jaminan tiga tahun atau 100,000 km. Bagi pelanggan yang menempah awal sebelum 30 September ini, mereka akan menikmati pakej penyelenggaraan percuma selama setahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required