Zotye T900 – Range Rover Sport ‘copy ori’ dengan papan pemuka seperti Mercedes-Benz dari China

Zotye T900 –  Range Rover Sport ‘copy ori’  dengan papan pemuka seperti Mercedes-Benz dari China

Sebelum ini kami telah menyiarkan imej paten dan juga imej intipan Zotye T800 buatan China yang sekilas pandang tak ubah seperti Range Rover Sport. Nampaknya model tersebut telahpun siap diproduksi dan namanya kini berubah kepada Zotye T900.

Sekali tengok, SUV ini memang seiras dengan model keluaran British berkenaan. Namun sekiranya anda lihat dengan lebih teliti, bahagian hadapan Zotye ini adalah lebih pendek berbanding Range Rover asli.

Ini kerana T900 hanya dijana oleh enjin petrol 2.0 liter empat silinder turbo, berbanding model asli yang menerima enjin sehingga 5.0 liter V8. Enjin pada Zotye T900 ini menghasilkan kuasa 230 hp dan tork maksima 350 Nm dan digandingkan bersama kotak gear automatik lapan-kelajuan.

Perkara lebih menarik berlaku dalam kabin SUV China ini. Ia tidak dipengaruhi oleh Range Rover Sport (kecuali suis putar tukaran gear yang boleh disembunyikan), tetapi rekaannya ‘merojakkan’ dengan lebih banyak elemen pengeluar Eropah contohnya roda stereng rata di bawah seperti diambil dari Porsche, manakala paparan instrumen bersama skrin infotainmen yang bersambung nampak seperti rekaan dari Mercedes-Benz. Ia juga turut menerima bumbung kaca panaromik penuh.

Zotye T900 ini dijangka akan dijual di China bermula awal tahun hadapan dengan harga bermula 170,000 yuan (RM103k). Sebagai perbandingan, Range Rover Sport asli dijual pada harga bermula 1.02 juta yuan (RM618k) pada pasaran republik tersebut.

Bukan hanya Range Rover Sport ini menjadi ‘mangsa’ kepada Zotye Auto, jenama tersebut sebelum ini turut menghasilkan sebuah SUV yang kelihatan seperti Porsche Macan diberi nama Zotye T700.

GALERI: Range Rover Sport sebenar

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required