BMW 6 Series Gran Turismo kini dilancarkan di Malaysia – 630i GT CKD, harga anggaran RM450k

BMW 6 Series Gran Turismo kini dilancarkan di Malaysia – 630i GT CKD, harga anggaran RM450k

Model gantian untuk BMW 5 Series GT iaitu G32 6 Series Gran Turismo kini secara rasmi telah tiba ke pasaran Malaysia setelah diperkenalkan pada peringkat global pertengahan tahun lalu. Model ini akan di jual pada pasaran tempatan dengan satu varian iaitu 630i GT M Sport, dihasilkan secara pemasangan tempatan menerusi kilang yang terletak di Kulim, Kedah.

Di bina berasaskan model 5 Series G30, model GT ini dihasilkan untuk memberi gaya sebuah coupe, ruang kaki sebuah limosin, praktikaliti sebuah wagon dan posisi pemanduan tinggi sebuah SUV. Ini menjadikan 6 Series Gran Turismo ini sebuah kenderaan yang besar dengan dimensi ukuran 5,091 mm panjang, 1,902 mm lebar dan 1,538 mm tinggi, atau 155 mm lebih panjang, 34 mm lebih lebar dan 59 mm lebih tinggi berbanding sedan 5 Series biasa.

6 Series GT ini menampilkan muka hadapan yang hampir seiras dengan 5 Series, namun lampu model ini diberikan ‘kening’ yang menaik ke bahagian tepi. Dilihat dari sisi, liang udara pada model ini disepadukan dengan lebih kemas, manakala tiang-A direka lebih condong bersambung menjadikan bumbungnya 64 mm lebih rendah.

BMW 6 Series Gran Turismo kini dilancarkan di Malaysia – 630i GT CKD, harga anggaran RM450k

Pada bahagian belakang pula, 6 Series GT diberikan lampu tiga dimensi, bersama spoiler bersepadu yang boleh naik secara automatik pada kelajuan lebih 120 km/j serta menerima ciri Air Curtains dan Air Breather – membolehkan kecekapan rintangan anginnya meningkat dari 0.29 Cd kepada 0.25 Cd. Kit luaran lain yang diterima model ini termasuk lampu hadapan LED Adpatif dan juga rim aloi M ringan 20-inci jejari berkembar 648 M.

Bahagian dalam kenderaan ini diambil secara terus daripada 5 Series, menampakkan papan pemuka yang rendah, skrin iDrive bersaiz 10.25-inci di tengah, konsol tengah yang tinggi dilengakapi Touch Controller serta panel meter digital widescreen penuh. Sistem berkenaan boleh beroperasi menerusi kawalan menggunakan suara dan kawlan gestur yang dipertingkat.

Selain itu, pemandu turut akan menerima paparan Head-up serta roda stereng M Sport. Model pasaran Malaysia ini diberikan papan pemuka kulit Sensatec dan kayu asli ‘Fineline’ Ridge dengan kemasan-kemasan krom Pearl Gloss.

BMW 6 Series Gran Turismo kini dilancarkan di Malaysia – 630i GT CKD, harga anggaran RM450k

Untuk penumpang pula, mereka dapat menikmati dua bumbung kaca panaromik yang keseluruhannya berukuran lebih satu meter dan lebar 90 cm. Untuk hiburan semasa perjalanan, 6 Series Gran Turismo diberikan sistem audio Surround dari Harmann Kardon.

Pada bahagian belakang terdapat tiga tempat duduk, dan dua daripadanya disiapkan dengan cagak Isofix. Turut dipertingkat adalah ciri kedapan bunyi dengan penambahan bahan serapan di bumbung, pintu dan penyandar kepala tempat duduk belakang.

Jika sebelum ini pintu but belakang terdiri daripada dua unit, kini, ia digantikan dengan satu sahaja dan ia boleh dibuka dengan bantuan penolak berkuasa elektrik. Pemilik juga boleh mendapatkan ciri membuka tanpa sentuhan dalam pakej Comfort Access. Di bahagian ini, terdapat ruang simpanan 610 liter – 110 liter lebih luas berbanding sebelum ini. Apabila tempat duduk belakang dilipat secara 40:20:40 pula, anda akan mendapat 1,800 liter ruang, iaitu 100 liter lebih berbanding 5 GT.

BMW 6 Series Gran Turismo kini dilancarkan di Malaysia – 630i GT CKD, harga anggaran RM450k

Model 630i ini dijana oleh enjin petrol 2.0 liter empat silinder BMW TwinPower Turbo, menghasilkan kuasa 258 hp dengan tork maksima 400 Nm. Digandingkan dengan kotak gear automatik Steptronic lapan-kelajuan memacu roda belakang, kereta ini mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 6.3 saat sebelum mencapai kelajuan maksima 250 km/j. Penggunaan bahan apinya pula dicatatkan pada 6.6 liter bagi setiap 100 kilometer dan emisi CO2 pula adalah sebanyak 152 gram bagi setiap kilometer.

Untuk pengendalian, model ini menerima suspensi adaptif dengan Dynamic Damper Control dan suspensi udara untuk bahagian hadapan dan belakang. Sistem suspensi ini dikawal oleh sistem elektronik bagi memberikan keselesaan serta kawalan berasingan pada keempat-empat sudut dapat diberikan bagi menyimbangkan semula beban yang tidak sekata.

Suspensi udara berkenaan turut membolehkan ketinggian kereta ini dapat dilaras secara manual, dengan kelegaan tanah dapat dinaikkan sehingga 20 mm dengan hanya menekan butang di dalam kabin. Fungsi ini agak berguna contohnya apabila pemandu berhadapan dengan dengan situasi permukaan jalan yang teruk atau perlu untuk melintasi permukaan bertebing. Ia juga turut boleh direndahkan sehingga 10 mm secara manual, mahupun automatik ketika kelajuan kereta mula melebihi 120 km/j bagi mengurangkan rintangan udara.

Bagi sistem keselamatan, 6 GT diberikan pelbagai ciri bantuan pemanduan. Sistem berkenaan dilengkapkan dengan kamera stereo, radar dan penderia ultrasonic bagi mengorepasikan ciri seperti Amaran Keluar Laluan, Amaran Tukar Lorong, Amaran Pelanggaran dan Pejalan Kaki dengan Pengelak Pelanggaran dalam Bandar, Amaran Lintasan Trafik dan Informasi Had Laju. Ia juga menerima sistem Cruise Control aktif dengan fungsi Stop & Go.

Enam empat luaran ditawarkan iaitu Alpine White, Bluestone, Carbon Black dan Sophisto Grey, manakala warna dalaman Leather Dakota Black adalah standard. Istimewa bagi mereka yang memilih warna luar Carbon Black dan Sophisto Grey, anda ditawarkan dengan opsyen warna Leather Dakota Cognac untuk bahagian kabin.

Untuk semua ini, BMW 630i Gran Turismo CKD akan dijual pada harga anggaran atas jalan dengan SST tanpa insuran RM450,000, serta hadir bersama waranti lima tahun tanpa had perbatuan, program servis berkala percuma dan waranti tayar selama dua tahun. Lebih perincian berkenaan spesifikasi dan lain-lain untuk model GT ini boleh anda ketahui di laman Carbase.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required