14,000 pemegang ‘lesen terbang’ diberi tempoh sebulan untuk serah lesen kepada JPJ – Anthony Loke

14,000 pemegang ‘lesen terbang’ diberi tempoh sebulan untuk serah lesen kepada JPJ – Anthony Loke

Kerajaan akan mengambil tindakan terhadap pemegang ‘lesen terbang’ yang masih ingkar untuk menyerahkannya kepada Unit Integriti Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Di mana JPJ mendapati seramai 14,000 pemegang lesen terbang tersebut masih bebas menggunakannya dan individu ini diminta untuk menyerahkan lesen tersebut dalam tempoh sebulan, mulai hari ini, jika tidak mahu tindakan diambil oleh pihak berkuasa.

Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook berkata maklumat mengenai lesen terbang terbongkar selepas Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menahan 12 pegawai dan anggota JPJ dari Perlis, Perak, Negeri Sembilan, Sabah dan Sarawak sejak 4 Sept lalu, laporan Bernama.

“JPJ mempunyai maklumat terperinci mengenai identiti pemegang lesen terbang, pegawai JPJ dan pejabat cawangan JPJ yang mengeluarkan lesen berkenaan,” katanya pada sidang media hari ini.

14,000 pemegang ‘lesen terbang’ diberi tempoh sebulan untuk serah lesen kepada JPJ – Anthony Loke

Loke yang tidak menolak kemungkinan ada lagi petugas JPJ yang akan ditahan SPRM selepas ini, berkata kesemua 12 yang ditahan sebelum ini dikenakan tindakan tahan kerja walaupun belum menghadapi pertuduhan di mahkamah.

Di mana modus operandi mengeluarkan lesen terbang ialah menggunakan prosedur penukaran lesen memandu luar negara kepada lesen memandu Malaysia sedangkan pemohon berkenaan tidak pernah memiliki lesen memandu di luar negara mahupun berkunjung ke luar negara.

“Lesen terbang berkenaan dijual di antara RM2,000 hingga RM3,500 melalui iklan di laman sosial. Pembeli hanya perlu membuat bayaran dan lesen akan dipos ke rumah. Malah terdapat warga asing yang memiliki lesen terbang dengan sebahagian besarnya melibatkan warga China,” katanya.

Sebagai langkah penambahbaikan dan membendung gejala lesen terbang pada masa akan datang, beliau berkata JPJ akan memperhalusi kaedah ‘conversion’ (penukaran lesen memandu luar negara kepada lesen memandu Malaysia) dan menimbang kaedah mengiktiraf lesen memandu asing.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required