BMW i8 Roadster dilancarkan di Malaysia – RM1.5 juta

BMW i8 Roadster dilancarkan di Malaysia – RM1.5 juta

Selepas hampir sebulan selepas BMW Malaysia melancarkan model sport hibrid BMW i8 Coupe untuk pasaran tempatan, hari ini tiba giliran “saudara”nya pula untuk mengikut jejak yang sama dan menemui peminatnya secara rasmi di sini.

BMW i8 Roadster yang pertama seumpamanya kini mula diperkenalkan untuk pasaran tempatan, yang merupakan versi bumbung boleh buka bagi model kereta sport plug-in hybrid berkenaan dan dijual pada harga RM1.51 juta.

Model ini meneruskan pendekatan rekabentuk futuristik seperti yang ada pada model Coupe, dengan lambang “Roadster” terletak pada bahagian C-Pillar. Perbezaan utama versi ini tentulah bahagian bumbungnya yang boleh dibuka dan diturunkan.

BMW i8 Roadster dilancarkan di Malaysia – RM1.5 juta

Ia dilipat dalam keadaan yang kompak dan disimpan dalam kedudukan ruang yang kecil, memberi laluan kepada sekitar 100 liter ruang tersedia di belakang tempat duduk – ia juga sedikit berbeza kerana tiada tempat duduk belakang seperti pada versi Coupe.

Ia hanya mengambil masa 15 saat untuk dilipat, dan boleh dilakukan ketika kereta bergerak dengan kelajuan kurang daripada 50 km/j. Dengan bumbung yang diturunkan, cermin belakang akan dinaikkan sebanyak 30 mm untuk bertindak sebagai penampan angin terhadap penumpang.

Dengan kerangka aluminium yang digandingkan bersama dengan material carbon-fibre-reinforced polymer (CFRP), i8 Roadster ini mempunyai berat 1,595 kg sahaja. Bukaan pintu Gullwing tanpa kerangka pada model ini juga diberi rekaan baru, sementara kerangka cermin depan pula diperbuat daripada gentian karbon sepenuhnya.

BMW i8 Roadster dilancarkan di Malaysia – RM1.5 juta

Berkongsi dengan versi Coupe, kereta ini meneruskan penggunaan enjin yang sama; 1.5 liter turbocas tiga-silinder petrol, yang menjana sebanyak 231 hp dan 320 Nm tork. Semua kuasa disalurkan ke roda belakang melalui kotak gear enam-kejaluan oleh Aisin.

Motor elektrik yang digunakan pula juga sama seperti apa yang melengkapi model Coupe – rekaan baru, dengan lebih janaan kuasa sebanyak 143 hp (12 hp lebih tinggi dari sebelumnya) dan digandingkan dengan kotak gear dua kelajuan padanya. Secara keseluruhan, sistem ini memberikan janaan sebanyak 374 hp kuasa, membolehkan kereta ini memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.6 saat (lambat 0.2 saat berbanding Coupe.)

Bateri yang diletak di tengah kereta pada bahagian bawah ruang penumpang juga mempunyai kapasiti yang lebih tinggi, iaitu 34 Ah berbanding 20 Ah. Kapasiti tenanga kasarnya juga lebih tinggi, iaitu 11.6 kWh berbanding 7.1 kWh.

Untuk itu, jarak perjalanan dalam mod elektrik sepenuhnya telah dipertingkatkan sebanyak 50% berbanding i8 yang lama – dari 35 km kepada 55 km. Kadar penggunaan minyak juga disifatkan mampu mencapai 2.0 liter bagi setiap 100 km mengikut kitaran NEDC.

Kelengkapan lain yang ada pada kereta ini juga mirip yang ditawarkan pada versi Coupe. Antaranya ialah Lampu utama LED dengan high beam assist, rim hitam Style 516 aloi 20-inci, sistem masukan tanpa kunci dan Push Start, tempat duduk larasan elektrik dengan memori bagi sebelah pemandu, head-up display, penghawa dingin dua zon dan kamera 360 darjah.

Bagi sistem infotainmen, Roadster ini menerima sistem tunjuk arah Profesional dengan skrin sentuh 8.8 inci beserta sistem bunyi kelililng Harman Kardon 600-watt.

BMW i8 Roadster dilancarkan di Malaysia – RM1.5 juta

Ciri-ciri keselamatan termaju yang melengkapinya juga terdiri antaranya daripada sistem Driving Assistant dengan amaran pejalan kaki dan perlanggaran serta City Braking (brek kecemasan autonomous), termasuk juga ciri BMW Connected (dengan capaian ke telefon dan jam pintar) sebagai penawaran standard.

BMW i8 Roadster ini didatangkan dengan warna luaran E-Copper yang dipadankan dengan rekaan dalaman Accaro. Selain itu, pelanggan akan menikmati manfaat dan layanan istimewa termasuk jamina lima tahun tanpa had perbatuan dengan program servis berjadual, jaminan tayar untuk dua tahun, bantuan tepi jalan BMW serta Accident Hotline dan tidak ketinggalan aplikasi mudah alih BMW Group Loyalty+ (BMW White Card).

Gambar rasmi BMW i8 Roadster

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required