Mazda CX-3 2020 bakal menerima kerangka yang lebih besar, mungkin mirip pesaingnya termasuk HR-V, XV

Mazda CX-3 2020 bakal menerima kerangka yang lebih besar, mungkin mirip pesaingnya termasuk HR-V, XV

Mazda bkal melancarkan CX-3 generasi akan datang, paling awal pada tahun 2020, laporan Go Auto, denhan menambah SUV segmen-B itu akan ditambah saiz dan ruang termasuk keseluruhan pakejnya. Ia bakal berkongsi platform dengan Mazda 3 akan datang (model semasa CX-3 berkongsi platform dengan Mazda 2), di mana dimensinya lebih kurang sama besar dengan pesaingnya seperti Toyota C-HR, Hyundai Kona, dan mungkin Honda HR-V dan Subaru XV.

Platform baharu ini iaitu SkyActiv-Vehicle Architecture dijangka akan diperkenalkan menerusi Mazda 3 serba baharu pada tahun hadapan, di mana ia didatangkan dengan struktur badan yang lebih kuat dan chasis yang lebih tegar. Platform baharu ini termasuk sistem suspensi belakang yang diberi kejuruteraan semula bagi mengurangkan bunyi bising dan getaran memasuki bahagian kabin.

Menurut pengarah dan ketua R&D Mazda, Kiyoshi Fujiwara, larasan baharu ini dibangunkan berdasarkan pengalaman model sedia ada SkyActiv yang terlalu bising. “Ia melibatkan gandar torsion beam (baharu) yang lebih baik berbanding suspensi multi-link berkaitan dengan bunyi bising jalan, jadi kami memilih untuk mengurangkan bunyi tersebut untuk pelanggan,” ujarnya sambil menambah pihaknya juga banyak menerima aduan daripada pihak media mengenai perkara ini.

Lagi satu tambahan berpotensi ialah fitment untuk enjin SkyActiv-X – enjin petrol berteknologi tinggi baharu dengan Spark Controlled Compression Ignition (SPCCI). Mazda berkata enjin supercharged ini akan memberikan penjimatan petrol umpama bahan api diesel, dengan hamburan kuasa 190 hp dan 230 Nm.

Kinim angka-angkanya adalah untuk Mazda 3, tetapi mengikut logik, dengan enjin yang sama dengan CX-3 akan datang, menyaksikan model semasa Mazda berkongsi enjin yang sama. Dijangka SkyActiv-X akan ditawarkan sebagai penjana kuasa premium, bersama enjin SkyActiv-G dan SkyActiv-D. Manakala transmisi manual enam-kelajuan atau automatik enam-kelajuan akan diteruskan.

Selain itu, CX-3 baharu itu juga akan menerima peningkatan bagi keselesaan dan sokongan tempat duduk, hasil daripada rekaan baharu yang dibangunkan oleh Mazda sendiri, Ia memberikan akustik yang lebih baik, dan juga ergonomik papan pemuka yang dipertingkatkan. Bukan itu sahaja, kapasiti but dan ruang kaki belakang juga akan lebih besar.

Kami telah pun memandu uji prototaip bagi Mazda 3 2019 yang dilengkapi SkyActiv-X di Jepun, dan anda boleh membacanya menerusi ulasan kami DI SINI. Apakah pendapat anda dengan langkah baharu Mazda ini? Adakah ia memang langkah yang cukup relevan bagi memberikan persaingan terhadap HR-V, atau pun haruskan CX-3 kekal dalam kelasnya yang tersendiri? Kongsikan pendapat anda menerusi ruang komen di bawah.

GALERI: Mazda CX-3 facelift 2018

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required