Toyota C-HR – 50 pelanggan pertama M’sia dapat kunci

Toyota C-HR – 50 pelanggan pertama M’sia dapat kunci

Sejak dipertontonkan buat pertama kali di Malaysia Mei tahun lalu, Toyota C-HR telah menarik perhatian ramai dan kemudiannya, ia dibawa dalam beberapa siri jelajah sekitar Malaysia untuk paparan orang awam. Awal tahun ini, UMW Toyota telah pun menyiarkan harganya, dan tempahan juga dibuka kepada orang ramai.

Hari ini, satu majlis istimewa telah diadakan di Kuala Lumpur untuk menyerahkan kunci kepada 50 pelanggan awal C-HR, dan menurut Presiden UMW Toyota, Ravindran Kurusamy, sehingga kini mereka telah menerima sebanyak 1,500 tempahan untuk model crossover terbaru itu.

Toyota C-HR dijual pada harga RM145,500 (termasuk GST tetapi tanpa insurans) dan datang dalam satu varian sahaja, iaitu yang menggunakan enjin 1.8 liter NA 2ZR-FE, dipadankan bersama transmisi automatik CVT dengan mod manual tujuh kelajuan. Ia boleh menghasilkan kuasa sebanyak 137 PS pada 6,400 rpm dan 170 Nm tork pada 4,000 rpm, dihantar kepada dua roda hadapan. Jaminan yang diberi adalah selama lima tahun tanpa had batuan.

Antara keistimewaan C-HR jika dibandingkan dengan pesaingnya adalah ia dibina menggunakan platform TNGA segmen-C terkini Toyota, dengan suspensi belakang dari jenis double wishbone yang lebih canggih (dan lebih mahal). Pada bahagian luarnya, terdapat lampu utama halogen projector dengan lampu siang LED, lampu belakang LED, lampu kabus depan dan belakang serta rim 17 inci.

Dalam senarai kelengkapannya juga terdapat sistem masuk tanpa kunci, butang penghidup enjin, lampu bawah pintu, tempat duduk balutan kulit bercorak, tempat duduk dengan larasan sokongan belakang elektrik (larasan sandar dan ke hadapan masih lagi manual), lampu serta pengelap cermin automatik, skrin informasi berwarna 4.2-inci, kawalan pendingin hawa dwi-zon dan kamera undur. Ia juga datang dengan skrin sesentuh tujuh-inci dengan pemain DVD, sambungan telefon pintar, pengesan suara, capaian Internet, Wifi, HDMI, USB, Bluetooth, dan juga enam-pembesar suara.

Untuk aspek keselamatan pula, ia didatangkan dengan tujuh beg udara (hadapan, sisi, tirai dan bahagian lutut pemandu) bersama Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC) dengan kawalan cengkaman, bantuan mula mendaki, ABS dengan EBD dan BA, paparan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang, sistem pemantauan tekanan tayar dan cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX.

Warna standard yang ditawarkan termasuklah Metal Stream Metallic dan Attitude Black Mica, serta anda juga boleh memilih White Pearl CS atau Blue Metallic dan Red Mica dua-tona – kedua-duanya dengan bumbung hitam – tetapi dengan harga tambahan RM848. Turut ditawarkan ialah sistem navigasi DVD-AVN, perakam video digital (seperti dash cam) dan pengalas barangan.

Anda juga boleh melihat sendiri spesifikasi penuh Toyota C-HR dan membandingkannya dengan kenderaan lain di CarBase.my


GALERI: Toyota C-HR yang dipertonton di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required