Peugeot 308 facelift bakal tiba di M’sia – RM130k

Peugeot 308 facelift bakal tiba di M’sia – RM130k

Peugeot 308 facelift telah didedahkan sejak tahun 2017, dan hatchbacke sgmen-C yang diperbaharui ini dijangka akan tiba ke pasaran Malaysia tidak lama lagi. Baru-baru ini, brosur mengenainya telah pun terpapar di media sosial, termasuk perincian spesifikasi dan harganya sekali.

Ditawarkan dengan enjin 1.6 liter pengecas turbo empat-silinder petrol yang mampu menghasilkan kuasa sehingga 165 hp dan tork 240 Nm, unit THP kini mampu memberikan lebih 15 hp berbanding 308 THP (150 hp) yang masih berada di pasaran. Penjana kuasa ini masih dipadankan dengan transmisi automatik torque-converter sumber-Aisin enam-kelajuan.

Secara ringkasnya, peningkatan visual bagi facelift ini termasuklah bonet baharu yang menempatkan logo singa sedikit sedikit bawah pada bahagian tengah dengan gril yang kini hadir dengan kemasan krom. Berdasarkan brosur, kita akan mendapat 308 dalam kemasan GT yang menampilkan bampar hadapan lebih agresif seperti mana yang dilihat pada 308 Sedan di China.

Kelihatan pada apron bawah, garisan yang berasal dari “notch” dalam lampu utama LED (dengan lampu nyalaan siang LED) yang melunjurkan ke bawah hingga ke gerbang roda – sekaligus merangka elemen lampu kabus serta corong yang lebih luas.

Peugeot 308 facelift bakal tiba di M’sia – RM130k

Bagi bahagian belakang pula, pencahayaan signitur tiga ‘cakaran’ bagi lampu belakang kelihatan lebih menyerlah dan penutup tempat minyak kini berbentuk petak berbanding bulat. Sebagai sebahagian daripada pakej kemasan, dwi ekzos kemasan krom turut ditampilkan, dan turut digandingkan dengan roda aloi ‘Black Sapphire’ 18-inci. Perubahan dalam kabin pula agak minimal, termasuk tuil gear baharu yang diambil dari model 3008.

Lain-lain elemen termasuklah sistem infotainmen skrin sesentuh 9.7-inci yang kini didatangkan dengan sokongan bagi screen mirroring telefon pintar menerusi MirrorLink bersama sambungan Apple CarPlay dan Android Auto. Sistem ini juga akan disambungkan pasa pakej audio 3D Arkamys Sound Staging bersama enam-pembesar suara.

Selain itu, ia turut menampilkan upholstery semi-kulit Mistral bagi tempat duduk semi-bucket, roda stereng sport balutan kulit, kawalan suhu dwi-zone, brek parkir elektronik, kemasukan tanpa kunci, pakej keselamatan termasuk enam beg udara, ESP, DSC, ABS, bantuan mendaki bukit, kawalan cengkaman dan bantuan brek elektronik. Walau bagaimana pun, tidak dinyatakan tentang kawalan kelajuan adaptif atau brek parkir sendiri.

Bagi harganya pula, 308 baharu ini ditawarkan dengan RM129,888 (atas jalan) tanpa insurans, tetapi jika mahukan warna badan Ultimate Red atau Pearl White, tambahan kos sebanyak RM1,500 bakal dikenakan. Memandangkan 308 tidak disebut dalam senarai harga SST Peugeot, kami menjangkakan model ini akan dilancarkan tidak lama lagi. Nantikan perkembangan selanjutnya kelak.

GALERI: Peugeot 308 facelift

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required