Peugeot 308 facelift didedahkan dengan enjin baharu

Peugeot 308 facelift didedahkan dengan enjin baharu

Bulan lalu, Peugeot telah menunjukkan model 308 facelift baru, tetapi hanya satu gambar sahaja yang dikeluarkan. Ia kemudiannya disusuli pula dengan satu lagi gambar model 308 GTi. Kini, syarikat pengeluar dari Perancis itu menyiarkan semua gambar kenderaan ini, menampakkan rupanya dari setiap sudut.

Jika dibandingkan dengan model 2014 sebelum ini, 308 facelift menggunakan bonet baru, bagi menjadikan ia serasi dengan gril mendatar baru, bersama logo singa di tengah dan nama Peugeot. Bahagian bampar dibentukkan semula menjadi lebih agresif dan ia turut mempunyai lampu utama projector baru. Bagi model GT Line, GT dan GTi, ia menggunakan lampu utama LED.

Di bawah sedikit, terdapat bukaan udara yang lebih besar, dan bagi varian GT Line, GT dan GTi, ia akan menerima bampar yang lebih sporty, seperti 308 sedan China. Pergi ke belakang, tempat mengisi minyak kereta ini dijadikan lebih petak untuk menempatkan lubang pengisi AdBlue manakala light guide LED lampu belakangnya menyala sepanjang masa. Pilihan rim juga adalah baru.

Di dalam, perubahannya lebih ringkas, dengan penukaran barang seperti tombol gear elektronik pada model automatik, skrin sesentuh kapasitif baru dan dua pilihan kemasan dalam iaitu fabrik Meco Mistral untuk model Active dan fabrik Oxford pada model Allure yang menggunakan tempat duduk sports. Turut ditambah adalah sistem navigasi Tom Tom Traffic dan ciri Mirror Screen dengan MirrorLink, Apple CarPlay dan Android Auto.

Daripada aspek keselamatan, terdapat sistem Active Safety Brake dengan Distance Alert yang kini boleh mengesan kenderaan dan orang, dan boleh berfungsi pada kelajuan antara 5 km/j dan 140 km/j untuk kenderaan dan bawah 60 km/j untuk pejalan kaki. Penambahan baru lain adalah Active Lane Departure Warning, Driver Attention Warning, lampu tinggi automatik, pengesan had kelajuan dan fungsi berhenti untuk Adaptive Cruise Control.

Peugeot turut mengambil peluang untuk memperkenalkan enjin baru pada 308 facelift. Paling bawah adalah enjin 1.5 liter BlueHDi 130 hp baru, dengan rekaan ruang pembakaran tersendiri untuk meningkatkan kecekapan pembakaran, serta selective catalytic reduction (SCR) yang dipasang sehampir yang boleh kepada enjin untuk tugas pemulihan yang paling cepat. Enjin ini dipadankan dengan kotak gear manual enam kelajuan.

Peugeot 308 facelift didedahkan dengan enjin baharu

Sementara itu, bagi enjin 2.0 liter BlueHDi 180 hp yang dibawa daripada model sebelum ini pada 308 GT kini dipadankan dengan transmisi automatik Aisin lapan kelajuan baru yang lebih kompak dan sehingga 2 kg lebih ringan berbanding transmisi enam kelajuan sebelum ini. Penggunaan bahan api berjaya dikurangkan sehingga 7% hasil daripada fungsi henti/mula enjin automatik yang kini boleh beroperasi sehingga kelajuan 20 km/j.

Enjin petrol tiga silinder 1.2 liter PureTech 130 hp pula telah dinaik taraf, pengawal emisi di ekzos untuk penggunaan bahan api lebih baik dan pengurangan pencemaran. Meningkatkan pembakaran adalah pengawal suntikan berketepatan tinggi, manakala gas ekzos melalui catalytic converter seterusnya penapis partikel gasolin. Enjin ini dipadankan dengan kotak gear enam kelajuan manual.

Paling tinggi adalah model GTi yang berkuasa 270 hp, hasil daripada penggunaan enjin empat silinder turbo THP 1.6 liter yang dipadankan bersama kotak gear manual enam kelajuan sama seperti sebelum ini. Turut dilengkapkan pada model ini adalah limited-slip differential Torsen, brek cakera hadapan 380 mm, dan rim ‘Carbone’ 19 inci dengan tayar Michelin Super Sport bersaiz 235/35.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required