Porsche 935 ‘Moby-Dick’ dilahirkan semula – 3.8 liter Twin Turbo, 700 hp/750 Nm, hanya 77 unit, RM3.37 juta

Porsche 935 ‘Moby-Dick’ dilahirkan semula – 3.8 liter Twin Turbo, 700 hp/750 Nm, hanya 77 unit, RM3.37 juta

Bagi mereka yang lahir pada era 80’an, anda tentu ingat watak ‘Jazz’ dalam animasi Transformers G1 bukanlah kereta sport buatan Amerika seperti filem-filem Transformers generasi baharu. Sebaliknya, Jazz adalah sebuah kereta lumba ikonik iaitu Porsche 935 yang bertarung pada perlumbaan Le Mans pada pertengahan era 70’an hingga awal 80’an. Kereta lumba yang diasaskan dari model 911 Turbo berkenaan turut dikenali sebagai ‘Moby-Dick’ kerana badannya yang lebih lebar bersama sayap belakang yang lebih besar persis ikan paus.

Sempena acara “Rennsport Reunion” di litar Laguna Seca Raceway, California, Porsche telah mendedahkan model kelahiran semula 935/78 tersebut. Dihasilkan dengan konsep yang sama seperti model asal, kereta lumba ini dibangunkan dengan asas Porsche 911 GT2 RS, dan ia bukan sekadar versi konsep – Porsche akan memproduksi kereta ini hanya sebanyak 77 unit.

“Kereta yang hebat ini merupakan hadiah hari jadi Porsche Motorsport untuk peminat di seluruh dunia,” kata Dr Frank-Steffen Walliser, naib presiden sukan permotoran dan kereta GT Porsche. “Kerana kereta ini bukan homologasi, jurutera dan pereka bentuk tidak perlu mengikut undang-undang biasa dan mempunyai kebebasan dalam pembangunannya,” jelasnya lagi.

Panel badan asal 911 GT2 RS berkenaan ditanggalkan dan diganti dengan panel-panel yang diperbuat dari material komponen komposit gentian-karbon (CFRP). Rekaan semula pada badan kereta ini membuatkan ia kini lebih panjang dengan ukuran mencecah 4.87 meter, manakala lebar keseluruhan pula 2.03 meter.

Porsche 935 ‘Moby-Dick’ dilahirkan semula – 3.8 liter Twin Turbo, 700 hp/750 Nm, hanya 77 unit, RM3.37 juta

Liang udara ruang roda pada fairing hadapan kereta ini sebenarnya merupakan ciri yang sama pada kereta lumba pelanggan Porsche 911 GT3 R, berfungsi untuk meningkatkan downforce pada gandar hadapan. Manakala sayap gergasi berukuran 1,909 mm lebar dan 400 mm tinggi di bahagian belakang pula memberikan kestabilan aerodinamik pada kawasan berkenaan.

Kereta lumba ini turut menerima rim seiras dengan jentera 935/78 asal. Manakala bahagian lain, ia turut dilengkapkan dengan perincian diinspirasi dari pelbagai kereta lumba ikonik Porsche, antaranya – lampu LED belakang dan hujung plat sayap belakang dari kereta lumba 919 Hybrid LMP1, cermin pandang belakang sisi dari jentera lumba 911 RSR yang bergelar juara Le Mans buat masa sekarang dan juga paip ekzos titanium yang terdedah seperti Porsche 908 dari tahun 1968. Akhir sekali, badan kereta berwarna putih ini turut menerima livery perlumbaan Martini Racing sama seperti ‘Moby-Dick’ sebenar.

Konsep yang sama di bawa ke bahagian kabin di mana tombol penukar gear diberikan kemasan kayu seperti kereta-kereta lumba terdahulu, contohnya 917, 909 Bergspyder dan juga kereta super sport Carrera GT. Roda stereng dengan rekaan seperti unit dari kereta lumba sebenar diperbuat dari gentian-karbon, manakala pemandu akan memantau segala parameter menerusi panel instrumen digital berwarna yang diambil dari Porsche 911 GT3 R 2019.

Seperti kereta lumba sebenar, kokpit jentera ini dilindungi oleh roll cage lengkap, manakala badan pemandu akan diikat menggunakan tali pinggang perlumbaan enam-poin, pada tempat duduk bucket penuh bagi memastikan keselamatan pada tahap maksima. Porsche menawarkan tempat duduk penumpang sebagai ciri opsyen, manakala sistem penghawa dingin masih diberikan secara standard.

Porsche 935 ‘Moby-Dick’ dilahirkan semula – 3.8 liter Twin Turbo, 700 hp/750 Nm, hanya 77 unit, RM3.37 juta

Model istimewa 935 ini masih dijana oleh enjin boxer enam-silinder 3.8 liter dengan suapan dua pengecas turbo seperti pada 911 GT2 RS, menjana 700 hp dan tork maksima 750 Nm. Ia digandingkan dengan transmisi klac berkembar automatik PDK tujuh-kelajuan dengan pedal penukar gear pada stereng, dan turut dilengkapi dengan suspensi kotak gear jenis tetap. Bagi memadankan kedudukan roda seiring dengan bentuk badan lebih lebar, kuasa dari enjin dan kotak gear kini dilalirkan kepada gandar belakang dengan ukuran 310 mm lebar.

Seperti model 911 lain, nisbah berat keseluruhan kereta ini merupakan faktor bagi mendapatkan cengkaman serta prestasi membrek terbaik. Angkup brek aluminium monoblok enam-omboh diberikan pada bahagian hadapan bersama cakera logam berliang yang telah diukir berukuran 380 mm. Manakala bahagian belakang pula diberikan angkup empat-omboh dengan cakera 355 mm.

Jentera dengan berat 1,380-kg ini masih diberikan sistem keselamatan seperti model 911 GT2 RS, dengan kelengkapan seperti sistem Porsche Stability Management (PSM) bersama traction control dan sistem brek ABS. Pemandu boleh mematikan terus sistem-sistem bantuan pemanduan tersebut menerusi suis yang digelar map switch.

Berminat dengan kereta lumba ini? Porsche 935 generasi baharu tersebut sudahpun boleh ditempah, dijual pada harga 701,948 Euro (RM3.37 juta) termasuk cukai VAT pasaran berkenaan. Penghantaran kepada pelanggan akan bermula pada Jun 2019, namun bukanlah di rumah atau bilik pameran, sebaliknya pada majlis-majis eksklusif yang akan diadakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required