Proton sah terima lesen untuk memproduksi dan jual tiga model Geely di ASEAN – Boyue, SX11 dan VF11

Proton sah terima lesen untuk memproduksi dan jual tiga model Geely di ASEAN – Boyue, SX11 dan VF11

Ini bukan lagi khabar angin atau sekadar desas-desus – Proton yang kini pegangan sahamnya sebanyak 49.9% dipunyai oleh jenama automotif China, Geely, telah sah untuk menggunakan hak intelektual (IP) dan hak untuk memproduksi dan menjual tiga model Geely.

Model-model berkenaan adalah Geely Boyue yang telah sah akan dipasarkan sebagai Proton X70, dan juga dua lagi model yang belum dijual di China iaitu SUV SX11 dan MPV VF11. Buat masa sekarang, SUV segmen-B dengan kod SX11 tersebut baru sahaja didedahkan dan tampil dengan nama Binyue di China, manakala model MPV dengan tiga baris tempat duduk itu pula belum didedahkan sepenuhnya melainkan berberapa imej teaser yang baru disiarkan.

Melalui perjanjian yang bertarikh 24 September berkenaan, Proton berhak terhadap rekaan, pembangunan, pembuatan, jualan, pemasaran dan pengedaran untuk tiga model; dan ia menyatakan bahawa Brunei, Indonesia, Malaysia, Singapura dan Thailand sebagai negara yang dibenarkan untuk Proton memasarkan model-model yang telah diberikan lesen. Lesen tersebut sah selama 10 tahun.

Kesemua pasaran yang dinyatakan adalah pasaran-pasaran pemanduan sebelah kanan (RHD), dan Proton sebelum ini telah ditauliahkan sebagai hab serantau untuk model pasaran RHD oleh Geely.

Semua ini telah didedahkan oleh Geely Automobile Holding Limited – sebuah syarikat tersenarai di Bursa Saham Hong Kong, yang mengawal pemegang saham Zhejiang Geely Holding Group Company Limited (ZGH). Bayaran lesen untuk IP berkenaan adalah RMB 1,344,000,000 (RM808.3 juta), yang akan diselesaikan oleh ZGH dalam lima bayaran ansuran tahunan sekata.

Manakala untuk “Perjanjian Jualan Proton” yang berkaitan akan menyaksikan jenama automotif nasional itu membeli komponen-komponen CBU,CKD dan selepas jualan yang berkaitan untuk tiga model bagi tempoh masa tiga tahun yang akan berakhir 31 Disember, 2020. Jumlah transaksi yang dicadangkan adalah RMB 398,729,892 (RM239.8 juta) untuk tahun kalendar 2018, RMB 3,803,497,732 (RM2.28 bilion) untuk 2019 dan RMB 4,147,700,048 (RM2.49 bilion) untuk 2020, dengan margin 5.83% dipertimbangkan untuk vendor.

Dalam nota kepada pemegang saham, Geely mengatakan bahawa jumlah berkenaan adalah adil dan berpatutan, dan adalah demi kepentingan syarikat dan pemegang-pemegang saham secara keseluruhan.

Perjanjian pemberian lesen yang menurut Geely sebagai masuk ke perniagaan biasa dan amalan kebiasaan dalam perniagaan, dan dijalankan dalam terma komersial normal, turut akan memberikan peluang untuk kumpulan tersebut untuk mengeksport teknologi dan produknya, disamping menjana pendapatan tambahan untuk kumpulan. Geely tidak ada sebarang operasi yang merangkumi negara-negara ASEAN, jadi tiada sebarang pertindihan di dalam kumpulan.

Sekarang sudah jelas bahawa selain Proton X70, barisan model Proton pasca kerjasama dengan Geely ini akan menampilkan sebuah lagi SUV yang berhadapan terus dengan Honda HR-V, manakala Proton Exora bakal menerima penggantinya tidak lama lagi. Jadi apa pendapat anda? Adakah strategi ini bakal menaikkan semula Proton dalam pasaran negara, dan meletakkannya dalam persaingan global?

GALERI: Proton X70

GALERI: Geely Binyue/SX11


GALERI: Imej teaser MPV Geely VF11

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required