SPYSHOT: Proton Iriz facelift dijumpai sedang diuji

SPYSHOT: Proton Iriz <em>facelift</em> dijumpai sedang diuji

Tahun lalu Proton memperkenalkan Iriz yang diperhalusi pada aspek NVH dan juga respon pada kotak gear CVT serta enjin. Namun model tersebut menerima perubahan rupa yang sangat kecil, terdiri dari berberapa perincian yang diubah warna. Gambar yang kami terima hari ini nampaknya bukti jelas bahawa Proton akan melakukan sesuatu bagi menyegarkan semula rupa Iriz.

Imej ini dikirim oleh pembaca Prasanth Hari Kharan yang terserempak dengan hatchback segmen-B yang jelas ialah Iriz di Lembah Klang, namun diberikan pelekat penyamaran pada bampar hadapan dan belakang, serta pita berwarna hitam merentangi pintu tailgate belakang – nampaknya Proton sedang menguji Iriz versi facelift diatas jalan raya awam.

Proton Iriz diperkenalkan buat pertama kali pada tahun 2014 dan tidak pernah diberikan perubahan rupa yang ketara selepas itu, menyebabkan penampilannya agak ketinggalan berbanding Honda Jazz dan juga Perodua Myvi generasi baharu.

Untuk versi yang diperkenalkan tahun lalu, Iriz diberikan perubahan dari pada konfigurasi cagak enjin dari empat kepada tiga yang jelas mengurangkan gegarannya, selain penebat bunyi yang lebih berkualiti dan juga sistem ekzos yang diolah semula bagi membuatkan kereta ini lebih senyap ketika dipandu. Manakala talaan pada kotak komputer transmisi CVT dan juga enjin telah dibuat semula bagi mendapatkan respon yang lebih cepat dan linear.

Bagi model yang diuji ini, mana-mana bahagian yang ditutup menandakan ia akan menerima perubahan ketika diperkenalkan nanti. Pada bahagian bampar belakang pula, dapat dilihat bahawa kedudukan reflektornya kini lebih tinggi, berkemungkinan pada bahagian bawah mungkin menerima kemasan seperti diffuser.

Manakala pada bahagian yang ditutup dengan pita hitam, ada kemungkinan Iriz akan diberi kemasan yang akan menempatkan perkataan ‘Proton’ sama seperti SUV X70 yang bakal dilancarkan tidak lama lagi. Kami juga menjangkakan model ini turut akan diberikan set rim baharu.

Buat masa sekarang, Iriz ditawarkan dengan dua pilihan enjin iaitu 1.3 liter berkuasa 94 hp/120 Nm dan juga 1.6 liter berkuasa 107 hp/150 Nm. Pilihan enjin paling berkuasa tersebut hanya diberikan kotak gear CVT automatik, manakala model dengan enjin kapasiti paling rendah turut ditawarkan dengan transmisi lima-kelajuan manual.

GALERI: Proton Iriz 1.6 Premium 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required