Skoda Vision RS – 245 hp, pacuan EV capai 70 km

Skoda Vision RS – 245 hp, pacuan EV capai 70 km

Skoda Vision RS telah ditampilkan di Paris Motor Show, di mana Skoda turut memperkenalkan SUV Kodiaq RS baharu. Seperti yang pernah dikhabarkan sebelum ini, Skoda Vision RS dilengkapi penjana kuasa plug-in hybrid dengan unit petrol 1.5 liter TSI turbo yang mampu menghasilkan kuasa 150 hp, dipadankan dengan motor elektrik bersama 102 hp untuk memberikan kuasa keseluruhan sebanyak 245 hp. Ia turut dipadankan dengan kotak gear DSG enam-kelajuan.

Ia memberikan model konsep Vision RS ini dengan pecutan 0-100 km/j hanya 7.1 saat dengan 80-120 km/j dalam 8.9 saat, kelajuan maksimum mencecah 210 km/j, menurut Skoda. Bagi elektrifikasi, Vision RS ini mampu mencapai jarak pacuan sehingga 70 km dengan tenaga bateri semata-mata, dan mengikut enjin pembakaran dalaman pula, emisi CO2 dianggarkan 33 g/km.

Model konsep ini turut didatangkan dengan bateri lithium-ion yang berkapasiti 13 kWh, dan boleh dicas menggunakan kabel dalam 2.5 jam menerusi stesen pengecasan, ujar Skoda. Vision RS ini juga boleh dicas menggunakan soket kuasa di rumah, begitu juga pemulihan tenaga sewaktu pemanduan. Walau bagaimana pun, Skoda belum mendedahkan perincian mengenai protokol pengecasan atau pun sambungan yang boleh digunakan.

Skoda Vision RS – 245 hp, pacuan EV capai 70 km

Vision RS menerima tiga mod pemanduan – Normal, EV dan Sport. Normal mendorong kereta mengoptimakan pacuan petrol dan elekrik, manakala mod EV pula memacu kereta menggunakan tenaga elektrik, sementara mod Sport menggunakan semua output yang ada yang diperlukan oleh pemandu.

Model konsep ini ditampilkan dengan warna Xirallic crystal dengan efek biru, sementara komponen organik pula diwarnakan bagi merefleksikan haba untuk mengurangkan suhu dalaman, ujar Skoda. Sementara bahagian luaran juga memiliki visual yang kontras termasuk elemen gentian karbon hitam, pada bahagian gril radiator, spoiler hadapan dan belakang, cermin luaran, ambang sisi, corong udara dan juga diffuser belakang.

Ia turut dilengkapi dengan roda aloi 20-inci, yang mampu mengoptimakan daya seretan dan menampilkan logo Skoda. Perincian gentian karbon juga ditampilkan pada roda.

Di dalamnya, Skoda Vision RS menerima gabungan material kemasan yang bersifat mesra alam sekitar. Bahagian seksyen atas bagi tempat duduk balutan Alcantara ditampilkan tekstil karbon yang diperbuat daripada 100% polister kitar semula, sementara alas lantai pula menggunakan tekstil Pinatex, di mana gentian ini diekstrak daripada daun pokok nenas, ujar Skoda.

Konsol tengah pula dilingkari dengan gentian karbon, sementara kemasan dekorasi pula diperbuat daripada kaca kristal yang disifatkan “memiliki iluminasi yang unik”, senada dengan skrin sesentuh sistem infotaimen. Penarik pintu pula ditambahkan gaya ala perlumbaan, sementara kemasan pintu menampilkan gentian karbon.

Selain itu, ia turut menampilkan roda stereng yang kelihatan sporty, sementara pad tengah pula memaparkan tema segitiga kecil yang merentangi segenap ruang dalaman Vision RS ini. Menurut Skoda, rekaan ini adalah “DNA bagi Skoda untuk model masa hadapan mereka”, ini bermakna model konsep ini menjadi teaser bagi estetika akan datang untuk jenama ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required