SPYSHOT: Yamaha Tracer 900 GT sedang diuji di M’sia

SPYSHOT: Yamaha Tracer 900 GT sedang diuji di M’sia

Dalam pasaran global, Yamaha adalah antara pengeluar yang mempunyai banyak model baru menarik. Ada di antaranya sudah tiba di Malaysia dan tentunya, sebelum membawa masuk model baru pelbagai ujian perlu dilakukan untuk mengetahui kesesuaiannya dengan pasaran tempatan.

Terbaru, kami telah menerima beberapa gambar daripada pembaca yang menunjukkan Yamaha Tracer 900 GT menggunakan nombor pendaftaran perdagangan sedang berhenti di sebuah kawasan rehat selepas plaza tol. Mungkin saja mereka baru selesai menguji motosikal tersebut di lebuh raya dan dalam perjalan pulang ke kilang Yamaha.

Dalam siri gambar ini, terdapat tiga buah motosikal, dengan satu daripadanya (warna dua tona perak dan biru) jelas masih mempunyai lencana tertulis Tracer 900 GT berserta logo Yamaha, manakala bagi dua lagi, segala lencana tertutup rapi dan menggunakan warna biru matte yang berlainan – seperti Tracer 700 GT yang terbaru.

Walaubagaimanapun, apabila diperhati pada motosikal yang logonya tertutup rapi tersebut, segala kelengkapannya nampak sama (dengan yang berwarna perak) termasuk bahagian enjin (dalam gambar ini kurang jelas sama ada ia menggunakan tiga silinder atau dua silinder). Jika mahu mengatakan ia adalah Tracer 700 GT, bahagian tepi enjin dan lengan ayun adalah berlainan (Tracer 700 GT mempunyai hos dari radiator ke pam air di bahagian kanan enjin).

Yamaha Tracer 900 GT versi terbaru diperkenalkan di Eropah November tahun lalu dan antara peningkatan menarik padanya adalah quickshifter, Cruise Control, suspensi yang boleh dilaras sepenuhnya, pemanas tangan, beg barangan serta panel instrumen yang dibangunkan daripada sportsbike YZF-R1.

Bahagian enjin, ia masih lagi menggunakan unit tiga silinder 847 cc sama seperti MT-09, dengan padanan transmisi enam kelajuan, menghasilkan kuasa sebanyak 115 PS pada 10,000 rpm dan 87.5 Nm tork pada 8,500 rpm. Di Malaysia, Yamaha Tracer 900 dijual pada harga RM53,681 dengan SST.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 

Comments

  • aishah on Oct 19, 2018 at 2:16 pm

    hmboiii..nape tak interview jer dak yg bawak muto tuh directly… kan lebih meriah gittew
    Bravo! cekap org yg kasi pic ni yea…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required