Volkswagen tunjukkan sistem lampu interaktif baru

Dalam satu acara Future Talk anjuran Volkswagen baru-baru ini, syarikat Jerman tersebut telah menunjukkan sedikit sistem lampu termaju mereka, yang mana beberapa daripadanya sudah pun disediakan sebagai pilihan tambahan untuk Touareg terkini. Sistem baru ini bukan sahaja memberikan kecekapan pancaran yang lebih baik, malah juga boleh berkomunikasi dan meningkatkan lagi keselamatan kenderaan.

Pada bahagian hadapan, syarikat itu telah membangunkan sistem yang dipanggil ‘lampu utama IQ. Light Matrix LED’, yang menampilkan pancaran lampu utama HD micro-pixel dengan lebih 30,000 titik cahaya. Ini membolehkan informasi dipancarkan terus ke atas jalan, hampir seperti apa yang boleh dibuat oleh Mercedes-Benz S-Class.

Teknologi ini bersambung dengan sistem bantuan baru iaitu Optical Lane Assist, di mana pancaran berbentuk seperti lorong ditembak ke hadapan supaya pemandu mudah mengagak lebar kenderaan serta jarak dengan penanda jalan lain seperti di jalan yang sedang mengalami proses pembaikan.

Volkswagen juga telah membangunkan susunan lampu belakang matrix yang boleh disepadukan dengan fungsi amaran dan mesej di dalamnya. Dengan lampu belakang yang boleh diubah mengikut kemahuan serta komunikasi dengan kenderaan lain, kereta ini boleh mengurangkan situasi merbahaya dengan memberikan amaran awal kepada kenderaan di belakang.

Sistem baru Optical Park Assist pula membantu pemandu supaya lebih mudah untuk memasukkan kenderaan dalam petak letak kenderaan dengan mamancarkan garis bantuan ke atas jalan. Selain daripada itu, sistem ini juga boleh memberi amaran kepada pejalan kaki semasa proses meletakkan kenderaan. Kombinasi sistem lampu depan dan belakang baru ini juga didakwa sebagai penting bagi kenderaan autonomous, untuk menunjukkan operasi kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required