Lexus ES 2019 dilancar di Jepun – kamera pandangan-sisi pertama di dunia, ES 300h hybrid, RM216k-RM259k

Lexus ES 2019 dilancar di Jepun – kamera pandangan-sisi pertama di dunia, ES 300h hybrid, RM216k-RM259k

Bulan lalu, Lexus telah berkongsi perincian mengenai sistem Digital Side-View Monitors bagi ES pasaran Jepun, menjadikan sedan eksekutif tersebut sebagai kenderana produksi pertama di dunia yang dilengkapi dengan kamera pandangan-sisi – menggantikan peranti biasa di cermin sisi. Kini, Lexus telah mengumumkan jualan bagi ES telah pun bermula di negara matahari terbit itu.

ES menggunakan platform Global Architecture – K (GA-K), iaitu versi Toyota New Global Architecture (TNGA) bagi Lexus, malah ditampilkan dengan rekaan yang lebih sporty dengan dimensi 66 mm lebih panjang, 46 mm lebih lebar tetapi kurang lima milimeter untuk ketinggiannya – memberikan bentuk sedan yang lebih menarik. Kini dimensinya berukuran 4,975 mm panjang, 1,865 mm lebar dan 1,445 mm tinggi, sementara jarak rodanya pula 2,870 mm iaitu 51 mm lebih panjang berbanding model sebelumnya.

Pada bahagian hadapannya, gril gelendong membuatkan penampilannya lebih agresif berbanding sebelum ini. Padanan lampu utama yang lebih nipis dan berbucu tajam turut memberikan serlahan gaya yang cukup menarik. Sementara A-pillar yang diposisikan sedikit ke belakang dan cermin utama turut memberikan kesan yang lebih dinamik.

Lexus ES 2019 dilancar di Jepun – kamera pandangan-sisi pertama di dunia, ES 300h hybrid, RM216k-RM259k

Menjengah bahagian belakangnya, ES masih mengadaptasi gaya tipikal Lexus termasuk lampu belakang berbentuk L, di samping bentangan gaya yang lebih lebar dari roda belakang. Dua warna baharu ditawarkan untuk ES baharu ini iaitu Ice Ecru Mica Metallic dan Sunlight Green Mica Metallic.

Di dalamnya, ES masih menggunakan acuan yang sama dengan LS baharu, dengan papan pemuka yang lebih melunjur dan paparan tengah besar bersaiz 12.3-inci yang disambungkan pada antara muka terkini Lexus Remote Touch. Tempat duduknya juga direka untuk memudahkan kawalan operasi dan boleh melihat paparan tanpa mengubah postur kedudukan pemanduan.

Buat pertama kalinya, ES juga ditawarkan dengan pakej gaya F Sport, ditambah gril yang lebih menyelah dengan roda aloi 10-jejari 19-inci, peredam Adaptive Variable Suspension, tempat duduk sport, roda stereng unik dan kawalan instrumen serta kemasan aluminium hadori baharu yang diinspirasikan daripada pedang samurai.

Di samping itu, ES baharu juga ditampikan dengan dua suspensi belakang wishbone, mengoptimakan keseluruhan geometri dan sistem stereng berkuasa elektrik. Peredam standard juga menampilkan ultra low-velocity swing valve yang juga ciri pertama di dunia untuk respon kepada ketidaksempurnaan permukaan kecil.

Lexus ES 2019 dilancar di Jepun – kamera pandangan-sisi pertama di dunia, ES 300h hybrid, RM216k-RM259k

Perincian juga telah ditambahbaik dengan penyerap bunyi, penebat bunyi yang berkuasa tinggi dan penyingkir bunyi bising. Ini termasuklah bentuk badan yang lebih beraliran, pengurangan bunyi bising tayar, kaca akustik penebat bunyi dan talaan bunyi bising dari enjin dan sistem bunyi.

Bagi aspek keselamatan, ES didatangkan dengan Lexus Safety Sistem+ untuk bantuan pemandu, termasuk sistem Pra-pelanggaran, brek kecemasan sendiri, Kawalan Kelajuan Radar Dinamik dengan Bantuan Mengesan Lorong (LTA) yang membolehkan kereta dipecut, dibrek dan kekal dalam lorong semi-autonomi, Sistam Lampu Tinggi Adaptif (AHS), Bantuan Isyarat Jalan (RSA), Sistem Brek Sokongan Parkir dan Paparan Pandangan Panoramik.

Digital Side-View Monitors yang digunakan mengikut konsep kamera luaran kecil yang boleh menghantar imej ke monitor lima-inci yang diletakkan pada setiap A-pillar. Lexus berkata, kamera ini adalah kalis pada air hujan, mampu memberikan paparan yang jelas tak kira dalam apa jua keadaan cuaca, mampu mengurangkan bunyi desiran angin dan tidak menghalang pandangan hadapan. Ia adalah pilihan untuk varian Version L, yang disambungkan pada cermin pandangan belakang digital.

Hanya satu saja pilihan enjin yang ditawarkan dan ia adalah ES 300h hybrid, dengan unit petrol 2.5 liter kitaran-Atkinson empat-silinder yang mampu memberikan kuasa 178 hp dan tork 221 Nm, dan hybrid electric transaxle baharu, dengan kuasa output keseluruhan 205 hp dan penggunaan bahan api sekitar 23.4 km per liter mengikut kitaran ujian Japanese JC08.

Enjin baharu ini dilengkapi dengan injap pengambilan laser untuk mempertingkatkan aliran udara silinder, bersama intake port baharu untuk meningkatkan aliran tumble campuran bahan api udara, memberikannya kecekapan haba yang terbaik di dunia. Sementara itu, bateri yang lebih kompak diletakkan di bawah tempat duduk belakang, meningkatkan keseimbangan berat kenderaan, menurunkan pusat graviti dan menambah ruang but.

Harga untuk ES baharu ini di Jepun bermula dari 5,800,000 yen (RM215,000), meningkat sehibgga 6,290,000 yen (RM233,200) untuk F Sport dan 6,980,000 yen (RM258,800) bagi Version L. ES juga akan dipertontonkan di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) pada hujung bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required