Kia Optima facelift tiba di Malaysia – dua varian, enjin 2.0L NA atau GT 2.0L Turbo, harga dari RM169,888

Kia Optima facelift tiba di Malaysia – dua varian, enjin 2.0L NA atau GT 2.0L Turbo, harga dari RM169,888

Kia Optima facelift telah pun muncul dalam laman web rasmi Kia Malaysia, dengan dua pilihan enjin dimasukkan dalam senarai, termasuk satu varian GT yang menggunakan enjin turbo (sedang dipamerkan di Red Cube PJ). Harga penuh untuk setiap varian masih belum dikeluarkan, tapi ia diberitahu bermula daripada RM169,888.

Perubahan visual pada sedan segmen D ini menyamai Optima yang dijual di Korea dan Eropah, bermula dengan gril ‘tiger nose‘ dengan jalur melintang. Versi GT pula mendapat rekaan gril yang berlainan, menampilkan corak berbentuk V. Turut dapat dilihat adalah bampar rekaan baru dengan bukaan udara yang lebih besar di penjuru, dengan lampu kabus sama ada unit LED ataupun halogen, bergantung kepada varian. Lampu utama LED nampak seperti ciri standard.

Di bahagian belakang, lampu kombinasi LED padanya kini datang dengan grafik baru di dalam, pemantul cahaya diletakkan lebih tinggi dan terdapat diffuser berbentuk baru. Varian GT pula mendapat muncung ekzos berkembar seperti model sebelum ini manakala varian bukan GT menggunakan satu sahaja muncung ekzos. Rim adalah unit 18 inci yang dibalut dengan tayar Michelin Pilot Sport 3 saiz 235/45 untuk varian GT dan 17 inci dengan tayar 215/55 bagi varian EX.

Optima baru ini masih mengekalkan papan pemuka yang sama seperti sebelum ini, dan perubahan yang paling jelas adalah rekaan roda stereng. Antara kelengkapan lain yang boleh didapati pada model ini adalah panel instrumen 4.3 inci, lampu suasana, tempat duduk larasan kuasa dengan fungsi memori, sistem masuk tanpa kunci dan butang pemula enjin, pedal penukar gear, penghadang cahaya matahari belakang, tempat duduk berliang, pengecas tanpa wayar, Smart Shift & Drive serta brek tangan elektronik.

Varian GT yang ditunjukkan ini datang dengan balutan tempat duduk kulit warna merah dan hitam, bersama lencana GT dan bumbung suria kawalan elektronik. Bagi ciri keselamatan, antara yang diberi adalah enam beg udara, Around View Monitor dengan Parking Guidance (AVM), Parking Distance Warning-Forward (PDW-F), dan Parking Distance Warning – Reverse (PDW-R). Ciri lain seperti Stability Control, Traction Control dan Anti-Lock Braking System dijangka ada terus pada model ini.

Seperti yang kami katakan awal tadi, ada dua enjin yang disediakan sebagai pilihan dalam laman web tersebut, iaitu pertama, unit empat silinder 2.0L Nu CVVL NA yang mempunyai kuasa 163 PS dan 196 Nm tork (tidak ditawarkan semasa Optima generasi keempat dilancarkan di Malaysia), dan satu lagi adalah unit Theta 2.0 T-GDi bagi varian GT dengan kuasa 245 PS dan 350 Nm tork.

Kia Optima GT baru ini juga akan turut dibawa ke pameran Premium Auto Car Expo (PACE) yang akan berlangsung 3 hingga 4 November ini di Pusat Konvensyen Setia City.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required