Kia Optima facelift 2019 buat kemunculan di Eropah – diperkenalkan dalam bentuk sedan dan Sportswagon

Kia Optima facelift 2019 buat kemunculan di Eropah – diperkenalkan dalam bentuk sedan dan Sportswagon

Kia Optima generasi keempat versi facelift 2019 bakal membuat penampilan pada Geneva Motor Show bulan hadapan. Model yang disegarkan ini bakal didedahkan serentak dalam versi sedan dan juga Sportswagon. Selain dari peningkatan yang diberikan pada rupa, model yang bakal dijual pada suku ketiga 2018 ini juga turut diberikan berberapa perubahan pada sistem mekanikal.

Model pasaran Eropah ini nampaknya menampilkan rupa yang sedikit berbeza denga versi K5 Korea yang baharu sahaja didedahkan bulan lalu. Bahagian yang paling nyata adalah pada gril ‘hidung harimau’ model ini, yang diberikan elemen mesh berbanding jalur menegak pada model di Korea.

Selain itu, Optima facelift ini menerima bampar hadapan dan belakang baharu, lampu belakang LED, serta sentuhan semula diberikan pada lampu hadapan dan lampu kabus. Pembeli turut bakal ditawarkan dengan warna Runway Red baharu, serta rim aloi pula boleh dipilih dari diameter 16 hingga 18 inci.

Kia Optima facelift 2019 buat kemunculan di Eropah – diperkenalkan dalam bentuk sedan dan Sportswagon

Walau bagaimanapun, bahagian dalaman Optima Eropah ini adalah seiras dengan K5 di Korea. Ia menerima roda stereng rekaan baharu, kemasan krom satin serta lampu suasana dengan enam warna. Tema warna dalaman serta upholsteri yang ditawarkan untuk model ini termasuk hitam, hitam dua-tona, fabrik atau kulit kelabu, dan juga kain atau kulit perang.

Untuk sistem infotaimen, Optima 2019 diberikan pilihan sama ada dengan skrin sesentuh bersaiz 7- atau 8-inci, dengan sokongan fungsi Apple CarPlay dan Android Auto serta turut berfungsi dengan Monitor Pandangan Sekeliling (AVM). Ia juga diberikan sistem pengecas tanpa wayar untuk mengecas semula telefon pintar.

Bagi model GT line yang lebih sporty dan juga versi GT sebenar dengan prestasi lebih berkuasa, Optima dibekalkan dengan lampu kabus LED baharu serta penutup cermin sisi, kemasan pada bendul sisi, gril hadapan dan rim aloi 18-inci dengan kemasan hitam berkilat. Model GT Line akan menerima tip ekzos berkembar, manakala model GT pula dipadankan dengan dua tip ekzos krom.

Kia Optima facelift 2019 buat kemunculan di Eropah – diperkenalkan dalam bentuk sedan dan Sportswagon

Untuk bahagian dalaman versi lebih sporty ini pula, kedua-duanya diberikan tempat duduk kulit dengan upholsteri dua-tona berwarna hitam dan merah, manakala model GT diberikan logo khas dengan serlahan jahitan hitam atau kelabu pada tempat duduk hadapan.

Optima ini juga akan dilengkapkan dengan sistem keselamatan Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) terkini yang terdiri dari Bantuan Pengelak Pelanggaran Hadapan (FCA) bersama pengenalpasti pejalan kaki, Bantuan Kekal Lorong (LKA), Bantuan Lampu Tinggi (HBA) dan juga Amaran Perhatian Pemandu (DAW).

Versi 2019 ini, tiada lagi enjin turbodiesel 1.7 liter CRDi diberikan, sebaliknya digantikan dengan enjin U3 turbodiesel 1.6 liter CRDI baharu. Enjin tersebut merupakan unit yang sama diberikan pada Kia Ceed baharu, berupaya menjana 136 PS dan tork maksima 320 Nm.

Kia Optima facelift 2019 buat kemunculan di Eropah – diperkenalkan dalam bentuk sedan dan Sportswagon

Bagi barisan enjin petrol pula, Optima kini diberikan pilihan enjin turbo 1.6 liter T-GDI berkuasa 180 PS dan digandingkan bersama kotak gear klac berkembar automatik tujuh-kelajuan. Model asas pula kekal diberikan enjin tanpa turbo 2.0 liter CVVL berkuasa 163 PS, manakala model GT masih dijana enjin turbo 2.0 liter T-GDi berkuasa 245 PS.

Model diperkemas ini turut menerima lima mod pemanduan – Eco, Comfort, Sport dan Smart – yang akan menala respon berbeza pada unit janakuasa serta tindak balas pada sistem stereng berdasarkan mod yang dipilih.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required