Susulan pengumuman Ford yang akan menambah lagi 350 unit bagi model prestasi GT, jenama ini turut mendedahkan lagi sebuah sportscar yang diberi nama GT Carbon Series. Model edisi istimewa ini adalah 18kg lebih ringan sekaligus menjadikannya paling ringan dalam barisan GT, dan merupakan satu-satunya yang dibina dalam masa seminggu bagi pelanggan yang menempahnya.

Sportscar ini didatangkan dengan roda gentian karbon bersama skru titatnium, dan juga sistem ekzos titanium dan polycarbonate di belakang, sekaligus membantu mengurangkan lagi berat jentera ini.

Di dalamnya, Ford tidak memberikan peletak cawan dan juga ruang storan di sisi bahagian pemandu yang bertujuan untuk mengurangkan beratnya. Walau bagaimana pun, ia masih dilengkapi dengan elemen lain termasuk sistem infotainmen SYNC 3 dan paling penting aliran udara yang lebih selesa.

Ford turut berkata model baharu ini juga paling banyak menggunakan komponen gentian karbon di dalam barisan GT, bermula dengan dua jaluran pada badan, yang menyertai A-pillar dan juga panel bawah badan. Untuk dalaman, konsol tengan dan pod juga diperbuat daripada matte carbon.

Pelanggan juga boleh memilih antara empat warna iaitu perak, jingga, merah atau biru – untuk perumah cermin sisi, jaluran tengah dan kaliper. Malahan tempat duduk juga ditampilkan dengan paten unik dengan jahitan jingga, yang juga kelihatan pada roda stereng, penukar pedal dan juga lencana unik pada panel instrumen.

“Ini satu lagi contoh di mana kami mendengar permintaan para pelanggan. Sementa model Ford GT Competition adalah bagi pencinta pelumbaan, kami mendapati ada ramai pelanggan yang mahukan gentian karbon dengan pendingin hawa dan radio di dalam jentera sebegini. Jadi kami membangunkan Carbon Series sebagai memenuhi kehendak, dengan pandangan yang berbeza,” ujar Lance Mosley, pengurus pemasaran di Ford Performance.