Formula 4 SEA – Ghiretti menang lima daripada enam perlumbaan di Thailand, pelumba M’sia naik podium

Formula 4 SEA – Ghiretti menang lima daripada enam perlumbaan di Thailand, pelumba M’sia naik podium

Kejuaraan Formula 4 Asia Tenggara (F4 SEA) hujung minggu lalu beralih pula ke Litar Antarabangsa Buriram bagi pusingan kelima dan keenam musim ini. Seperti dijangka, pelumba Perancis, Alessandro Ghiretti memenangi lima daripada enam perlumbaan dalam tempoh tiga hari, sementara pelumba Malaysia, Alister Yoong dan Muizz Musyaffa masing-masing menduduki kedudukan podium kedua dan kelima.

Ghiretti bermula pada petak pertama pada perlumbaan pertama, dan mengekalkan kedudukan itu selepas memulakan perlumbaan dengan baik. Beliau diikuti rapat oleh pelumba Thailand, Kane Shepherd dan Muizz. Muizz juga sempat merapatkan jurang dengan Kane, sebelum akhirnya berjaya menamatkan perlumbaan ditangga kedua.

Perlumbaan kedua pula menyaksikan saingat lebih sengit. Aksi getir antaranya ketika Muizz berlanggar dengan pelumba Jepun, Ryo Komikado. Selepas perlumbaan dimulakan semula, Ghiretti yang berada di petak pertama dipintas oleh pelumba Ireland, Luke Thompson di selekoh pertama, sebelum diasak pula oleh Sheperd sedikit di belakang. Mereka kemudiannya dapat memotong semula Thompson, dengan Ghiretti berada paling depan hingga akhir. Pelumba Belgium, Antoine Potty berjaya berada di kedudukan ketiga dan turut sama naik podium.

Formula 4 SEA – Ghiretti menang lima daripada enam perlumbaan di Thailand, pelumba M’sia naik podium

Perlumbaan ketiga menyaksikan Thompson berada di petak pertama, tetapi Alister Yoong sempat mencuri kedudukan pendahulu di selekoh pertama. Namun itu tidak bertahan lama; di selekoh ketiga, Sheperd dan Ghiretti berjaya memintas Alister. Perlumbaan berlangsung dengan persaingan sengit, sebelum sekali lagi Ghiretti sekali lagi di depan bagi kali ketiga berturut-turut.

Alister Yoong sekali lagi bermula dengan baik pada perlumbaan keempat, dan memotong Shepherd dan Ghiretti yang bermula di depan. Namun, beliau didapati melakukan “jump start” dan dikenakan denda 30 saat, meletakkannya di kedudukan keenam. Di akhir perlumbaan, Ghiretti, Shepherd dan Muizz berjaya menduduki podium.

Ghiretti dan Shepherd sekali lagi membuktikan prestasi terbaik mereka pada perlumbaan kelima. Walaupun Ryo Komikado dan Antoine Potty bermula di depan, Ghiretti dan Shepherd tetap berjaya mengasak. Ryo yang ketinggalan kemudiannya terpaksa berdepan pula dengan Muizz. Bagaimanapun, Alister berjaya memintas kedua-duanya di selekoh dan berada ditempat ke empat.

Namun debaran perlumbaan itu masih belum berakhir. Aksi Shepherd terbabas dan kemudiannya terpaksa berada di belakang Alister dan Muizz dan kemudiannnya tetap berjaya memintas kedua-dua pelumba Malaysia itu sangat mengkagumkan. Bagaimanapun, dihujung perlumbaan, Muizz dan Alister dapat merampas semula kedudukan podium kedua dan ketiga.

Hanya pada perlumbaan keenam barulah kemaraan Ghiretti dapat disekat. Itu dilakukan oleh Shepherd yang sekali lagi menunjukkan semangat lumba yang tinggi – beliau berjaya memintas pelumba kedudukan pertama, Thompson dalam pusingan permulaan. Ia berakhir dengan Shepherd berhasil meraih kemenangan selaku pelumba tuan rumah.

Dengan persembahan yang konsisten, Ghiretti sekali lagi muncul juara bagi keseluruhan perlumbaan, dengan mengumpul 80 dan 63 mata berbanding Shepherd yang hanya meraih 54 mata bagi kedua-dua perlumbaan berkenaan. Perlumbaan terakhir siri ini akan berlangsung di Sepang empat minggu dari sekarang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required