Kia Forte Drift – jentera pacuan belakang dengan enjin 3.3L V6 Twin Turbo dari Stinger GT berkuasa 375 hp

Kia Forte Drift – jentera pacuan belakang dengan enjin 3.3L V6 Twin Turbo dari Stinger GT berkuasa 375 hp

Selain dari Forte GT yang akan didedahkan di SEMA 2018, Kia turut akan membawa dua buah lagi Forte istimewa ke acara tersebut – jentera khas yang digunakan untuk perlumbaan dalam disiplin drift, digelar Kia Forte Drift Car, serta sebuah lagi Forte produksi yang diubahsuai dikenali sebagai Kia Forte Federation 2019.

Kan Kia Forte kereta pacuan roda hadapan, macam mana dia nak drift? Tuan-tuan, walaupun kereta ini keluar dari kilang sebagai sebuah model asas Forte EX dengan enjin 2.0 liter NA dan kotak gear CVT, tetapi ia sekarang dijana oleh enjin 3.3 liter V6 dengan dua pengecas turbo yang diambil dari Kia Stinger GT!

Enjin tersebut turut dipasang dengan kedudukan sama seperti dalam perut Stinger – menghadap kebelakang dan bukan melintang seperti Forte standard. Digandingkan dengan kotak gear enam-kelajuan sequential, kuasa dari enjin dibawa untuk memacu gandar belakang, menjadikan Forte tersebut sebagai jentera drift FR sebenar.

Dengan pengubahsuaian pada enjin seperti pemadanan manifold kemasukan custom, enjin berkenaan kini bernafas dengan kuasa 375 hp. Bagi memastikan badan Forte tersebut mampu menahan kuasa yang dijana, kereta ini menerima roll cage penuh, sistem suspensi talaan hibrid drift/grip serta kelengkapan drift lain seperti brek tangan hidraulik.

Pada bahagian luaran, Forte Drift ini kelihatan seperti disuntik steroid dengan kit badan lebar, splitter udara lebar dari bampar hadapan dan sisi badan, diffuser agresif di belakang dan juga spoiler belakang bersaiz gergasi.

Untuk Kia Forte Federation 2019 pula, ia adalah model produksi yang dipadankan dengan pelbagai produk-produk aftermarket. Pada bahagian luaran, ia diberikan kit badan penuh dari Air Design yang lebih agresif, terdiri dari lip spoiler dan tirai udara pada bampar hadapan, skirt sisi, serta diffuser dan spoiler belakang.

Kereta ini diberikan warna badan Livid Lime, dan bagi melengkapkan rupanya, ia turut dipadankan sistem ekzos dari Borla, rim “Mosport” 19-inci dari TSW bersama tayar berprestasi dari Falken serta badan yang dirapatkan lagi ke permukaan tanah dengan spring progressive-rate sport dari Eibach. Kesemua peralatan ini boleh dibeli menerusi pengedar-pengedar bertauliah pada masa akan datang.

GALERI: Kia Forte Drift Car

GALERI: Kia Forte Federation 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required