Toyota Camry 2.5V 2019 bagi spesifikasi pasaran Malaysia disiar – tempahan dibuka, harga dari RM190k

Toyota Camry 2.5V 2019 bagi spesifikasi pasaran Malaysia disiar – tempahan dibuka, harga dari RM190k

Perincian penuh dan spesifikasi bagi Toyota Camry 2019 baharu telah pun diumumkan oleh UMW Toyota Motor (UMWT). Camry generasi ke-lapan ini memasuki pasaran Malaysia dengan spesifikasi tunggal 2.5V, berharga RM189,900 atas jalan tidak termasuk insurans. Tempahannya telah pun mula dibuka, namun harganya diklasifikasikan sebagai “jangkaan”.

Selain imej yang lebih bergaya, Camry 2019 ini juga menggunakan platfrom Toyota New Global Architecture (TNGA) untuk meningkatkan lagi kestabilan, ketegaran dan keselamatannya.

Camry baharu ini juga lebih panjang (+35 mm menjadi 4,885 mm), lebih lebar (+15 mm menjadi 1,840 mm) dan lebih rendah berbanding sebelum ini (-25 mm for 1,445 mm). Manakala jarak rodanya pula 2,825 mm wheelbase iaitu 50 mm lebih panjang, bermakna overhang juga lebih pendek.

Toyota Camry 2.5V 2019 bagi spesifikasi pasaran Malaysia disiar – tempahan dibuka, harga dari RM190k

Suspensinya pula didatangkan dengan topang MacPherson untuk hadapan dan double wishbone di belakang. Manakala roda aloi 18-inci dibaluti tayar 235/45.

Di bawah hudnya pula, dipadankan dengan enjin 2AR-FE 2.5 liter empat-silinder, yang sama dengan Camry semasa, juga digandingkan dengan transmisi auto enam-kelajuan. Unit Dual VVT-i dan ACIS ini mampu memberikan kuasa 184 PS dan tork 235 Nm pada 4,100 rpm. Ini bermakna ia memberikan lebih 4 PS berbanding model semasa.

Ini bermakna kita tidak akan menerima enjin 2.5 liter Dynamic Force terkini yang menjadi pilihan di pasaran Thailand – motor 209 PS/250 Nm, dan dipadankan dengan transmisi automatik lapan-kelajuan. Kita juga tidak menerima varian hibrid, yang ada ditawarkan di Thailand.

Bagi elemen yang ditampilkan, Camry 2019 didatangkan dengan lampu utama projektor bi-LED dengan lampu isyarat LED. Juga lampu nyalaan siang, lampu kabus dan lampu belakang LED. Semuanya LED. Lain-lain elemen luaran termasuk rin 18-inci, cermin sisi hydrophilic auto retractable (yang disambung ke memori), bilah pengelap cermin auto dan dua corong ekzos.

Di dalamnya, sedan percana UMWT ini didatangkan dengan tempat duduk “kulit yang lembut”, tempat duduk hadapan larasan berkuasa lapan-arah (sokongan lumbar dan memori untuk tempat duduk pemandu, suis bahu dan perehat kepala boleh dilipat untuk penumpang sebelah), roda stereng boleh laras (disambung ke memori), paparan skrin sesentuh kapasitif dengan navigasi, sistem audio JBL dengan sembilan-pembesar suara, dan papan pelbagai-info berwarna tujuh-inci antara dua dail Optitron. Selain itu, ia menampilkan panel instrumen dengan paparan utama berwarna (HUD) 10-inci.

Bukan itu sahaja, ia turut didatangkan dengan cermin pandang belakang elektrokromik, kemasukan tanpa kunci dan butang penghidup enjin, brek parkir elektronik (dengan penahan brek auto), pendingin hawa auto dwi-zon, tiran matahari (berkuasa untuk cermin belakang, manual untuk pintu belakang), pengecas telefon pintar tanpa wayar dan perakam video digital (dashcam).

Untuk keselamatan, Camry baharu ini didatangkan dengan sistem Toyota Safety Sense, yang merangkumi sistem pra-pelanggaran, Kepekaan Ketibaan Lorong dengan Bantuan Stereng, Kawalan Kelajuan Radar Dinamik dan Lampu Tinggi Automatik.

Ia juga ditampilkan dengan tujuh beg udara (dua di hadapan, sisi, tirai dan lutut pemandu), Pemantauan Titik Buta dengan Kepekaan Trafik Lintasan Belakang, bantuan mula mendaki, pengesan parkir hadapan/belakang dan sistem pemantauan tekanan tayar.

Enam warna ditawarkan iaitu Red Mica, Platinum White Pearl Mica, Silver Metallic, Graphite Metallic dan Burning Black CS GF. Turut ditawarkan dengan lapisan cermin solar dan keselamatan UMWT. Klik senarai harga di bawah untuk mengetahuinya.

Toyota Camry 2.5V 2019 bagi spesifikasi pasaran Malaysia disiar – tempahan dibuka, harga dari RM190k

GALERI: Toyota Camry 2019 spesifikasi Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required