Honda CB125M, CB125X ditunjuk, hasil pereka Rome

Honda CB125M, CB125X ditunjuk, hasil pereka Rome

Semasa pameran EICMA 2018, Honda bukan setakat menunjukkan model yang diperbaharui untuk pasaran, malah turut membawa dua buah model konsep yang direka oleh pekerja di pusat penyelidikan dan pembangunan syarikat itu di Rome, Itali iaitu CB125X dan CB125M.

Kedua-duanya menggunakan asas daripada CB125R yang ada dijual di pasaran Eropah, tetapi menggunakan gaya yang lebih futuristik dan konsep tersendiri. Model CB125M lebih kepada bentuk sebuah supermotard manakala CB125X jelas adalah lebih kepada adventure.

Seperti yang kita ketahui, pasaran Eropah mempunyai kelas lesen tertentu yang membolehkan pemegangnya membawa motosikal sehingga yang berkapasiti 125 cc. Sebab itulah motosikal ini menggunakan kapasiti enjin 125 cc dan bukannya 150 cc. Di Thailand, motosikal yang sama dengan CB125R dijual dengan kapasiti enjin 150 cc dan dinamakan sebagai CB150R.

Honda CB125M, CB125X ditunjuk, hasil pereka Rome

Menurut Honda, motosikal yang berada dalam segmen ini sedang menunjukkan kebangkitan, dan di Eropah ia mencatat peningkatan sebanyak 25% pada tahun ini. Melalui model konsep ini, ia diharap dapat merangsang pengunjung muda di EICMA dan mereka boleh membayangkan banyak kemungkinan hidup bermotosikal.

Seperti yang anda boleh lihat, rekaan dua motosikal konsep ini lebih tajam dan mempunyai perbezaan pada bahagian brek, rim, suspensi dan panel-panel badan lain. Jika pada CB125R yang sudah dipasarkan sekarang, enjin satu silindernya mampu menghasilkan 13.14 hp pada 10,000 rpm dan 10 Nm tork pada 8,000 rpm. Transmisi pula adalah unit enam kelajuan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required