Husqvarna Svartpilen 701, Vitpilen 701 Aero Concept dipamer – bawa gaya ringkas tracker dan cafe racer

Husqvarna Svartpilen 701, Vitpilen 701 Aero Concept dipamer – bawa gaya ringkas tracker dan cafe racer

Sebelum ini cuma fokus kepada motosikal jenis offroad dan supermoto, Husqvarna telah menyertai pula segmen motosikal street beberapa tahun lepas melalui pengenalan model Svartpilen dan Vitpilen. Pada model 401, Svartpilen lebih kepada bentuk sebuah scrambler manakala Vitpilen lebih kepada cafe racer.

Walaubagaimanapun pada pameran EICMA 2018, syarikat dari Sweden itu telah menampilkan pula Svartpilen 701 yang lebih mendapat inspirasi daripada bentuk motosikal flat track (boleh dilihat dengan pemegang yang lebih tinggi dan panel nombor di tepi), digabungkan dengan konsep minimalis yang diterapkan pada barisan model tersebut.

Enjin yang digunakan pada Svartpilen 701 sebenarnya adalah unit sama yang menggerakkan 701 Supermoto, iaitu satu silinder berkapasiti 692.7 cc bersama padanan kotak gear enam kelajuan dengan klac jenis slipper, mampu menghasilkan kuasa 73.8 hp.

Tetapi penampilannya dijadikan lebih ringkas dan gelap dengan hampir kesemua bahagian berwarna hitam dan kelabu termasuk rangka, rim 18 inci di hadapan dan 17 inci di belakang, ekzos, tangki, perumah lampu lED, tempat duduk serta pelindung bawah enjin.

Kelengkapan lain yang ada pada motosikal ini adalah fork WP Suspension 43 mm di hadapan, monoshock WP di belakang, brek cakera 320 mm dan angkup Brembo empat piston di hadapan, cakera 240 mm dan angkup Brembo satu piston di belakang, sistem ABS two-channel, tangki bahan api 12 liter, quickshifter dan berat keseluruhan 158.5 kg.

Tidak cukup dengan itu, Husqvarna turut menunjukkan sebuah model konsep Vitpilen 701 Aero Concept, yang sebenarnya menggunakan asas sama tetapi mempunyai pemegang lebih rendah, panel instrumen TFT, fairing hadapan cafe racer dan juga panel lain yang lebih aerodinamik (seperti pelindung tayar hadapan).

GALERI: Husqvarna Svartpilen 701 2019


GALERI: Husqvarna Vitpilen 701 Aero Concept

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required