Hyundai Elantra Avante Sport 2019 – kuasa 1.6 T-GDI kekal 204 PS/265 Nm, tampil rupa lebih garang

Hyundai Elantra Avante Sport 2019 – kuasa 1.6 T-GDI  kekal 204 PS/265 Nm, tampil rupa lebih garang

Selepas versi asas Elantra/Avante facelift 2019 didedahkan Ogos lalu, kini tiba masa versi paling berkuasanya iaitu Sport membuat penampilan. Model Avante Sport 2019 ini sudahpun diperkenalkan di Korea, dan selepas ini ia akan membuat kemunculan pada pasaran Amerika pula.

Muka Avante Sport ini diberikan lampu hadapan baharu yang lebih bersegi dan tirus, sama dengan versi asas. Namun kereta ini tampil dengan dengan bampar dan gril yang direka lebih garang, bersama kemasan hitam di bawah dan perak pada bahagian logo.

Skirt sisi turut direka lebih labuh, manakala pada bahagian belakang, tip ekzos untuk model Sport ini diserlahkan dengan kemasan krom. Hyundai memadankan rim 18-inci pada model kemaskini ini, bersama angkup brek yang lebih besar disebaliknya.

Bahagian dalaman kini lebih matang dengan kemasan-kemasan dengan elemen gentian karbon, dan ia turut menerima tempat duduk sporty yang lebih memeluk badan balutan kulit merah gelap atau hitam, kemasan unik pada bendul pintu, serta roda stereng balutan kulit berliang dengan rekaan rata di bawah.

Hyundai Elantra Avante Sport ini masih mengekalkan enjin Gamma 1.6 liter empat silinder dengan suntikan petrol terus dan pengecas turbo (T-GDI) yang mampu menghasilkan 204 PS dan tork maksima 265 Nm. Untuk pasaran Korea, model ini diberikan pilihan kotak gear enam-kelajuan manual atau DCT automatik tujuh-kelajuan untuk memacu roda hadapan.

Kita di Malaysia belum lagi menerima versi facelift untuk Elantra generasi AD berkenaan, namun untuk model sedia ada, model paling berkuasa Sport ini turut ditawarkan oleh Hyundai Malaysia pada pasaran tempatan. Bagaimana prestasinya? Ketahuinya pada artikel pandu uji kami di PAUTAN INI.

GALERI: Hyundai Elantra 1.6 Turbo Sport 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required