Proton R3 siar teaser jentera S1K 2018 – Saga VVT!

Proton R3 siar teaser jentera S1K 2018 – Saga VVT!

Tahun lalu, Proton sekali lagi mendominasi perlumbaan endurance Sepang 1000 km (S1K) 2018 dengan dua buah jentera iaitu Iriz dan juga Suprima S. Dan tahun ini Proton baru sahaja mengesahkan mereka akan menyertai perlumbaan berkenaan, kali ini dengan jentera baharu. Mereka tidak menyiarkan gambar penuh jentera tersebut, sebaliknya hanya menunjukkan bahagian papan pemuka – ia jelas adalah Proton Saga generasi terbaharu!

Menerusi gambar tersebut, Saga berkenaan diberikan roda stereng perlumbaan OMP dan juga papan pemuka yang ‘dikosongkan’ untuk memberi laluan kepada peralatan perlumbaan seperti panel kawalan custom dengan pelbagai suis termasuk pengatur nisbah kuasa brek dan juga killer switch, serta diberikan set pedal perlumbaan dari Tonnka.

Tiada perincian penuh berkenaan jentera ini, tetapi jika dilihat sejarah penghasilan kereta-kereta lumba yang dibina oleh R3 untuk S1K, mereka masih mengekalkan enjin asal namun diubahsuai untuk mengekstrak lebih kuasa, serta memadankan kelengakapan perlumbaan sebenar seperti roll cage penuh dan lain-lain.

Pada tahun 2018, ketika ura-ura Proton R3 akan ditutup, pasukan tersebut menyertai perlumbaann S1K dengan dua buah jentera, dan turut disokong oleh CEO baharu mereka, Dr. Li ChunRong yang turut turun ke paddock. Setelah sembilan jam bertarung, Suprima S R3 akhirnya dinobatkan sebagai juara pada lap ke-181, meninggalkan Honda Jazz R Engineering bernombor 12 di tempat kedua dengan jarak 42.567 saat, manakala Iriz R3 pula 9-lap di belakang dan berjaya merangkul tempat kelima.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required