Toyota Corolla sedan 2019 diperkenal di China 16 Nov

Toyota Corolla sedan 2019 diperkenal di China 16 Nov

Kita telah lama menantikan detik pelancaran Toyota Corolla sedan baharu, malah sejak hatchback diperkenalkan di Geneva awal tahun ini. Dan barulah sekarang, Toyota telah mengesahkan generasi ke-12 segmen-C ini akhirnya akan diperkenalkan di Guangzhou Motor Show pada 16 November ini – di mana ia dikenali sebagai Levin di China.

Walau bagaimana pun, perincian mengenainya belum dibongkarkan buat masa sekarang, namun menerusi beberapa laporan dan spyshot sebelum ini, rekanaannya memang banyak diambil dari versi hatch – terutamanya pada bahagian sudut hadapan dengan gril atas yang lebih nipis, gril bawah yang sedikit besar dan lampu utama berbentuk-L telah dipadankan.

Bahagian belakang pula lebih konvensional, dengan foto spyshot telah menunjukkan dua kepingan lampu belakang yang disambungkan pada plat nombot; manakala penerbitan dari Brazil Auto Esporte ini telah menunjukkan keseluruhan rekaannya. Imej ini datang dari laporan yang mengesahkan beberapa perincian mengenai model ini.

Salah satu perinciannya bagi sedan ini ialah tidak akan didatangkan enjin petrol 1.2 liter pengecas turbo empat-silinder seperti pada versi hatch. Ini bermakna hanya didatangkan dengan 2.0 liter Dynamic Force suntikan-terus dan naturally-aspirated sebagai pilihan enjin bukan hibrid. Juga kemungkinan enjin sedia ada 1.8 liter dan 2.0 liter Dual VVT-i masih diteruskan, untuk sesetengah pasaran.

Malah model hibrid juga akan ditawarkan untuk sedan Corolla ini buat pertama kalinya di luar China. Toyota mengesahkannya pada Ogos lalu. Ini bermakna, model empat-pintu ini akan menampilkan sekurang-kurangnya satu daripada dua penjana kuasa hibrid dari hatchback, sama ada enjin petrol 1.8 atau 2.0 liter. Juga sama seperti model hatch dan wagon, Corolla sedan baharu ini juga menggunakan platform Toyota New Global Architecture (TNGA).

GALERI: Spyshot Toyota Corolla sedan 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required