GALERI: Nissan Skyline 2000GT-R 1972 pula dipamer di Nissan Crossing – versi lumba yang tak kesampaian

GALERI: Nissan Skyline 2000GT-R 1972 pula dipamer di Nissan Crossing – versi lumba yang tak kesampaian

Ingat lagi model olskool Nissan Skyline GT-R KPGC110 1973 ‘Kenmeri’ yang dipamer di Nissan Crossing, Tokyo sebelum ini? Di sudut sama Ginza, bulan Oktober lepas dipamerkan pula sebuah model klasik lain; Nissan Skyline 2000GT-R tahun 1972 – ia merupakan sebuah jelmaan jentera lumba bagi model sama sebelum ini.

Direka khusus untuk tujuan itu – dan pertama kali ditampilkan kepada umum ketika acara Tokyo Motor Show 1972 – ia merupakan antara model terawal KPGC110 GT-R tetapi tidak pernah digunakan untuk perlumbaan. Rekaan luarannya menampilkan beberapa perbezaan daripada unit biasa GT-R, termasuk wajah depan yang diubah suai, penggunaan fender flare yang besar dan dipasang dengan rim ‘pisang’ RS Watanabe yang lebar bersama tayar untuk tujuan perlumbaan.

GALERI: Nissan Skyline 2000GT-R 1972 pula dipamer di Nissan Crossing – versi lumba yang tak kesampaian

Tiada lagi kemasan krom yang digunakan pada model variasi ini, walaupun kluster baru lampu utamanya masih dikekalkan. Penggunaan gabungan warna emas di atas hijau juga memberikan daya tarik dan imej perlumbaan yang ada kelas tersendiri. Ruang enjinnya pula dilengkapi dengan unit S20 2.0 liter enam-silinder DOHC yang sama digunakan pada GT-R biasa era itu, yang menjana sebanyak 160 PS pada 7,000 rpm dan 177 Nm tork pada 5,600 rpm.

Nissan Skyline C110 mula dijual pada September 1972, dan versi KPGC110 GT-R pula masuk pasaran antara Januari dan Mac 1973, dengan hanya 197 unit yang sempat dikeluarkan untuk pasaran di Jepun. Tempoh pengeluarannya dipendekkan akibat peralihan sentimen pengguna berkaitan krisis tenaga yang dihadapi ketika itu – membuatkan ia sebuah generasi Skyline GT-R dengan jumlah pengeluaran paling sedikit paling sukar untuk ditemui.

Turut dipamerkan pada ruang sama di sebelah 2000GT-R di Nissan Crossing ialah GT-R50 oleh Italdesign. Menggunakan asas GT-R Nismo dan dibangun sempena ulangtahun ke-50 jenama prestasi berkenaan, ia adalah sebuah pertembungan antara sentuhan klasik dan moden yang dibayangkan semula untuk khalayak hari ini. Apa pandangan, geram tengok?

Nissan Skyline 2000GT-R 1972

Nissan GT-R50 Italdesign

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required